Årkar inte mera
28.12.2018
Jag tror inte att världen skulle påverkas om jag slutade existera. Visst mamma o pappa skulle vara ledsna men deras liv skulle nog fortsatte efter ett tag. Jag årkar inte med skolan mer, ser ingen nytta med den. Mina vänner är påfrestande. Jag vill inte vara en av domdär "fjortisarna" som "mår dåligt", men jag gör nog det. Jag har aldrig pratat om det med någon. Och jag kommer förmodligen inte göra det heller. Har ofta tänkt på att t.ex. skära mig själv, men eftersom jag hatar blod har jag inte gjort det. Jag har mått dåligt i över 1 år men domhär senaste månaderna har det blivit värre. Ingen märker att jag mår dåligt. Jag har bra betyg men jag kämpaar för dom. Jag har en hobby som kräver mycket tid och kraft. Börjar tappa livslusten. Vill bara att någon ska märka hur skit jag mår och bara fråga " hur mår du egentligen?". Vill att nån ska se mej. ...
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
02.01.2019
Hej på dej!
Jag går rakt på sak: Ingen kan läsa dina tankar och ingen kan se hur du mår bakom din fasad. Inte jag heller fast  jag jobbar med dessa saker varje dag. Men en sak vet jag. Dina föräldrars värld skulle upphöra att existera om dagen kom när du inte fanns. Deras värld skulle aldrig mera bli sig lik, alltid skulle det vara någon som fattades dem. DU. De skulle resten av sina liv älta och fundera vad de gjort fel, varför de inte märkt något på dig. Jo, livet skulle fortsätta men det skulle gå i svartvitt.
Tyvärr är det så att många tror att höga betyg är lika med god hälsa. Jag menar, de flesta människor tänker att den som klarar sig bra i skolan så mår ju bra. Verkligheten är att bakom höga betyg kan det i många fall gömma sig en människa som mår oerhört dåligt. Varför berättar man inte sånt då?
Jo, för att man skäms. Precis som du gör. Man vill ju vara en fjortis som alla andra men inte en fjortis som mår dåligt som du skriver. Hur vet man att man skäms? Ett exempel, om din bästa kompis skulle berätta samma historia för dig som du just berättar här, vad skulle du ge henne /honom för råd? Just det, prata med någon, säg som det är, du behöver inte skämmas, sök hjälp.När det händer andra är det lättare att hitta de rätta orden. När det händer en själv så börjar man skämmas.
Jag föreslår att du skulle vända dig till  kuratorn i din skola. Jag föreställer mig att du skulle säga allt det du just skrivit här. Du skulle säga att du önskar att nån ska se dig men att du vet att det varit svårt, eftersom du gömt dig bakom höga vitsord och en krävande hobby. Det har sett bra ut men det är inte bra. Du mår inte bra. Sen skulle ni prata om allt möjligt. Kuratorn skulle säga att du är modig som berättar och be dig komma på nytt om ett par dagar. Efter ett par besök skulle du märka att det känns en aning lättare.
Det skulle säkert vara jättebra att du skulle ta en paus med din intensiva hobby när du mått dåligt så här länge. Det låter som om den tagit mycket energi av skolarbetet. Skulle du kunna ägna dig åt en motionsform som inte skulle kännas som att du måste prestera?
Skammen du känner över att må så här kommer bara att göra det ännu mera jobbigt att vara ärlig och visa hur du egentligen mår. Att göra ett annat val och berätta om din situation är en satsning i din framtid.
Varma hälsningar Camilla Pitkänen