autism???
10.11.2023
Ibland undrar jag om jag har autism. Mamma har intressanta salladsätande rutiner. Jag tycker det är svårt att bete mig i socialas sammanhang. Jag skulle inte säga att jag har något ”special interest” men jag har under mitt liv varit väldigt insatt i olika ämnen. På något online test fick jag 23/30 och ”hög chans”. Liksom hur får jag reda på om jag har det? hihi
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
05.12.2023
Hej,
Tack för din fråga om autism! Du beskriver bland annat att du upplever att du har svårt att bete dig i sociala sammanhang och att du under livet varit väldigt insatt i olika ämnen och att du har gjort ett online test som gav svaret att det finns en hög chans att du har autism. Jag vet ju inte vad det är för sorts eget beteende i sociala sammanhang som du upplever inte fungerar, men det är bra att komma ihåg att i tonåren händer det så mycket med utvecklingen och man lägger märke till en själv och andra på ett annat vis än tidigare. Så det kan vara saker man själv upplever som avvikande som kanske inte är det. Att vara insatt i olika ämnen under livet kan också vara en naturlig del av livet, man kan sedan skifta fokus till något annat intresse som fångar in en. Jag vet ju inte vad du gjort för test, det finns bra tester online och mindre bra tester som du säkert förstår. Svaren man får är riktgivande, alltså att man gärna kan diskutera med en professionell om det är så att man upplever att man behöver få svar på sina frågor kring om det kan vara så att man passar in på en diagnos. Så det är jättebra att du frågar här!  Personer inom autismspektrumet fungerar olika helt från person till person. Det kan vara allt från lättare utmaningar till svåra utmaningar både i kontakten med andra mänskor men också med omgivningen (ljud, ljus, dofter mm).  För att få reda på om det kunde vara bra med en utredning av dina symtom så kan du kontakta din skolhälsovård. Av den hälsovårdaren, eller om ni har tillgång till en psykiatrisk sjukskötare i skolan, får du den första hjälpen. Det är ändå viktigt att komma ihåg att trots att man kan få ganska höga poäng på tester och resultatet visar "hög chans" så är det inte grundläggande för en diagnos, utan bara en del i en större utredning. Det är också vanligt att de flesta mänskor får poäng på dessa tester, jag vågar till och med påstå att om man ärligt fyller i test så får man flera poäng trots att man inte har t.ex. autism.
Varma hälsningar,
Diana