Beroende av personer
05.02.2015
Hejhej,
Det år så att jag har ett "problem" kan man kalla det. Jag blir jättelätt beroende av personer, om tex en kompis inte är i skolan en dag så kan jag börja gråta och ibland går det så långt att jag får självmordstankar, för att kompisen inte var i skolan EN dag! (Säger absolut inte att det är kompisens fel), en av mina kompisar bytte för några månader sen till en annan skola och har sedan dess saknat honom typ "överdrivet" mycket. Hur ska jag komma över mitt "beroende", för det är väl inte normalt att få självmordstankar & ångest för att en av mina kompisar är sjuk en dag, även fast jag har andra vänner i skolan också? .

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.02.2015
Hejsan, det är jätte bra att du tog kontakt hit till oss. Nu behöver du få hjälp med att svänga dina tankar till något bra. Ibland kommer det saker i våra liv som vi inte klarar av själva, tillfällen då vi behöver få hjälp. Nu är ett sånt tillfälle i ditt liv, då du behöver få hälp. Det bästa skulle vara att du går till skolhälsovårdaren/kuratorn som kan hjälpa dig vidare. Det kan hända att det inte räcker med en eller två gånger det kan hända att du behöver gå flera gånger för att få rätsida med dina tankar.
Det är bra att ha känslor och tycka om sina kompisar och medmänniskor, men det får ju inte bli betungande och jobbigt för en själv. Du ska inte behöva känna så här, det finns hjälp att få. Vi har skrivit en hel del om att må dåligt och gett olika tips och råd hur man kan göra för att få det lite lättare, du kan läsa mera om det HÄR.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna