Bortkämd
21.03.2019
Hej Decibel, jag har ett problem jag har i över 1 år känt mig bortkämd, är inte det och det vet jag men det har gått så långt att jag mår dåligt av att äta något här hemma för jag inte har köpt det själv, och föräldrarna måste ju ge sina barn mat det skulle ju vara konstigt annars så det är konstigt att jag känner mig bortskämd över att jag får mat här hemma, jag fyllde år för nån vecka sen och mådde så dåligt av alla presenter jag fick av mina föräldrar för kände mig så bortkämd, allt dom betalar som dom själv säger att dom vill betala får jag sånna skuldkänslor av, känner mig så dum då dom alltid betalar men föräldrar ska ju betala som mat och sånt, vill så gärna ha ett sommarjobb eller annat så jag kan börja betala allt mer själv för mår så extremt dåligt av detta och har sånna skuldkänslor:( Snälla kan ni hjälpa mig? Vad ska jag göra för att inte käna mig dum när dom ger mig mat eller köper nått åt mig :(

Ungdomsinformatör Ida svarar
22.03.2019
Hej!
Du är ung, går i skolan och bor hemma. Du kan inte jobba 8 h om dagen och tjäna ihop en månadslön för att kunna försörja dig själv, du måste gå i skolan.
Jag skulle vilja att du vänder på ditt tankesätt. I och med att du har tänkt sådär mycket på vad du får och vad dina föräldrar ger dig så visa din tacksamhet till dem genom att säga ett enkelt ”tack”, och sätt ingen tid på att fundera vidare på det.  Bara säg åt dem att du uppskattar det som de gör för dig. Du ska absolut inte känna någon skuld att de ger dig saker och betalar för maten du äter, dom tycker om dig och det är självklart att dom vill ge saker till dig eftersom du är deras barn.
Alla i din ålder behöver någon som betalar mat, kläder och saker till sig. Så du har inte möjlighet att försörja dig själv, det är ju super bra att du har dina föräldrar ställer upp.
Du hinner nog betala saker i framtiden. Det du kan göra för att det skall kanske kännas bättre är att t.ex. ställa upp med vardagssysslor där hemma som att städa och laga mat, då skulle säkert dina föräldrar vara glada.
Kom ihåg, va inte så hård mot dig själv!
Kram, Ida