Hejsan svejsan
07.11.2019
Hej! Jag har väldigt nedstämd och mått dåligt i ca 3-4månader. Jag vill inte söka vård elr hjälp utan försöka göra nått åt saken själv... Har fått min första panik attack, gråtit jätte mycket och brukar väldigt sällan gråta. Ingen vill heller vara med mig nå mer fö kan inte koncentrera mig när nån pratar med mig så jag dissar eller svarar med korta ord för har ingen motivation att fake:a att vara prat-glad å snäll å skratta... Pga att jag har mått så dåligt har det förstört min relation med min pojkvän och jag har svårt att vara mig själv å vara glad med honom fast jag älskar honom skit mycket. Märker på honom att han tappar känslor för jag är så tråkig för jag mår så dåligt och är inte mig själv men han fattar inte att jag mår dåligt fast jag har sakt det några gånger men han brydde sig kanske en vecka men int nå mer att jag mår dåligt... Har skärt/skurit mig själv på foten några gånger för blev så jävla arg en gång å så drack jag också för första gången då, vet att de var dåligt att jag gjorde det men ångrar mig. Jag känner mig helt "lost"... Under dessa månader har det hänt på jävla mycket negativa saker.
Tips hur ja skulle kunna bli gladare igen?
(förut var jag nästan hela tiden glad)

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.11.2019
Hej!
Vad bra att du skrev en fråga hit. Det låter verkligen som om att du inte mår bra just nu. Ibland så kan man ha en period som man mår sämre och är nedstämd, men när man märker att man inte kommer ur nedstämdheten så finns det skäl att be om hjälp. Hjälp och stöd behöver vi alla någon gång, och vissa gånger kan det hjälpa bara av att säga högt till någon vad man känner, tänker och hur man mår.
Jag skulle jätte gärna vilja att du berättar för någon om hur du mår. Ifall inte din pojkvän förstår så vänd dig till någon annan. En familjemedlem, bekant, vän, kurator eller skolhälsovårdare. Våga be om hjälp, för det finns hjälp att fås. Och du kanske inte tror på det nu, men det kommer att blir bättre!
Här nedanför sätter jag länkar till våra informationssidor, bland annat sidan om självförtroende och självkänsla där du kan få tips om hur du bygger upp din självkänsla. Det är viktigt att vi är snälla mot oss själva och tycker om den vi är. För jag vet att du duger precis som du är, jag hoppas du vet det också.
Ångest och panikångest
Självförtroende och självkänsla
Ett tips för att se de små bra sakerna i vardagen, så är att före du går och lägger dig skriv ner tre bra saker som hänt under dagen. Den behöver inte vara stora eller märkvärdiga händelser. Utan det kan vara t.ex. att du åt något som var gott, du log åt ett skämt, någon hälsade glatt, hörde en bra låt... Gör detta varje kväll, och ha tålamod. Detta kräver att du gör det under en längre tid. Ta hand om dig!
Kram, Ida