Känner att jag fastnar i tankar och blir "lite borta från verkligheten" ibland.
25.02.2022
Hej! Det är så att jag har känt ett tag nu, kanske några månader att jag är lite ifrån verkligheten, inte i skolan utan på fritiden när jag har tid att tänka. Jag kan glömma av saker eller lura mig själv att jag har ätit medans jag inte har det.
Är detta vanligt eller bör jag kolla upp det? Jag är 15 år.
Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.03.2022
Hejsan!
Ursäkta att du fått vänta på svar, den expert som först tog sig an frågan meddelade nyligen att hen fått förhinder och inte hinner svara, så jag tar den nu själv.
Det är nog rätt vanligt att man i din ålder kan uppleva att man är lite extra ”tankspridd” och glömmer saker. Det är så mycket som pågår i kroppen under puberteten, och också mycket som ändrar i livet överlag när man är där kring 15 år.
Det som du ska fundera över är hur du överlag mår. Exempelvis stress kan göra att man börjar glömma saker eller blanda ihop saker. Ifall du upplever att du är väldigt stressad eller orolig i vardagen så kan det vara bra att gå och prata med någon om det, exempelvis kuratorn på din skola. Se också till att du får tillräckligt med sömn, din hjärna återhämtar sig från dagen som gått när du sover.
Kram, Kix