Känner skam för sexualiteten
31.10.2019
Hej!
Jag blev inspirerad av att skriva till Decibel eftersom jag läste frågan av signaturen "En troende", som kämpar med delvis samma problem som jag. Hoppas ni kan vägleda även mig lika klokt nu.
Min fråga är: hur kan man sluta känna skam för att man är en sexuell varelse? Jag skäms och känner mig oren då jag onanerat eller tänkt sexuella tankar, och hatar det faktum att jag ibland får stånd och känner mig kåt som en bock. Det ger mig mycket ångest som jag sedan försöker bota med att vara en god kristen, fast allt är hopplöst. Jag har vuxit upp i en mycket strikt kristen miljö, och i min familj har onani och sex alltid setts som något syndigt och fel. När jag var liten kontrollerade mina föräldrar alltid om jag hade händerna på täcket då de släckte lampan i mitt rum efter kvällsbönen, och det har aldrig pratats om sex hos oss i annat syfte än att bilda familj då man är gift.
Ett ytterligare problem är att jag tyvärr tror jag är gay. Det känns så fel att just jag råkat bli vanskapt så! Homosexualitet är enligt mina närstående den största synden av alla och även jag själv anser det som fel. Ändå tänder jag på killar. Det är som det pågår en ständig strid i mitt huvud mellan min tro och sexualiteten. Jag har inte vågat yttra ett enda ord om dessa problem för mina vänner, för i stort sett alla vänner jag har är medlemmar i samma samfund och har en liknande bakgrund.
Tack om ni svarar. troende03
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
01.11.2019
Hej,
Tack för dina frågor. Du känner dig som en mindre god kristen för att du får stånd, masturberar och tänder på killar istället för tjejer. Vet du vem det gagnar att unga kristna och äldre för den delen, lär sig att känna skam över det som egentligen är en värdefull ingrediens i att "älska sin nästa som sig själv, och Gud över allt annat"? Jo, det är dom som vill ha makt över dig. Sånt händer i religioner överallt.
Men egentligen är det både hälsosamt och odramatiskt att älska sig själv genom att älska med sig själv. Och visst är det också radikalt i en miljö där andra drar nytta av att du skäms över dig själv. Och sen är det ju så att redan små pojkfoster i livmodern har stånd flera gånger varje dygn. Det är kroppen som övar, redan före du är född. Att få ha sex enbart i fortplantningssyfte, är det mest okristliga jag hört på länge, en slags konsekvens av nedärvd skam generation efter generation. Du får istället vara stolt över din kropp, ditt kön och ditt förstånd. De är en del av skapelsen. Och varken killars penisar eller tjejers klitorisar är till för andra att använda först och främst, utan delar av var och ens möjlighet att älska sig själv och sin Skapare. Först sen kommer din relation till medmänniskor.
Så onanera du bara i frid och harmoni. Då ger du Gud äran för att hen skapat dig sådan du är, också att du tänder på killar. Du får vara frimodigt nådefull mot dig själv och din sexualitet. Älska via den, dig själv, din nästa, Gud som gett dig den förmågan. Det hänger inte på om det är en man eller en kvinna som är din partner i framtiden, utan på att ni vill varandra väl, älskar, njuter och respekterar. Och före det, behöver var och en lära sig detsamma med sig själv. Det är en upptäcktsfärd, rolig, viktig och spännande. Och det är helt tillåtet att ta reda på hur egen kropp fungerar och trivs. Det är kunskap du behöver i framtiden. Och onani är också ett utmärkt sätt att slappna av, varva ner och tacka Gud.
Jesus hade en lärjunge som han älskade, Johannes. Och kung David en vän som var honom mer dyrbar "än någon kvinnas kärlek". De här männen är förebilder för många kristna gay män. Du kan ju googla nåt tag European Forum of Christian LGBT, för du är verkligen inte ensam om att vara reflekterande kristen och gay. Lycka till med funderingar och livsmod. Jag önskar dig allt gott av livet. Monika Pensa