Kanske självisk fråga?
09.05.2024
Hej! Min bästa vän har anorexi. Jag är själv väldigr smal fast jag äter jätte mycket, för att jag var född sådan. Jag använder ofta väldigt pösiga kläder för att jag vill inte att hon ska börja jämföri sig med mig och att jag ska ”trigga” henne. Det här kanske låter jätte konstigt men. Jag har många gånger velat använda kläder som kanske sitter tätt upp efter kroppen eller en croppad tröja men jag får alltid skuld känslor om jag använder det. Men jag vill ju ha kläder som jag känner mig fin i utan att jag ska få henne att känna sig sämre. Vad tycker ni jag ska göra? Mangon
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.05.2024
Hej!
Tack för din viktiga fråga som inte är ett dugg självisk!
Vad tungt det måste vara att din bästa vän lever med anorexi. Jag kan bara tänka mig hur svårt det måste vara för dig som nära vän. Det är tyvärr en sjukdom som inte bara drabbar personen som lider av det utan även personens anhöriga. Som anhörig kan man ofta uppleva skuldkänslor, oro och ångest men även känslor som ilska och frustration är vanliga. Det är helt okej och naturligt. Man kan även känna att man inte får ta plats och att man alltid måste sätta den andras behov före sina egna. Även om det är jättefint att vilja vara osjälvisk och stöda andra så gott man kan är det viktigt att man inte glömmer bort sig själv. Kom ihåg att du ska ta hand om dig själv och att du får ta plats, skina och känna dig fin!
Jag förstår verkligen att det här är ett svårt problem för dig. Det stämmer helt som du säger att du helt enkelt är född i en kropp som är naturligt ganska smal. Alla föds vi i olika kroppar, vi har olika hårfärg, hudfärg, benstruktur m.m. Det viktigaste är att vi kan acceptera att vi är olika varandra och inte jämföra oss med andra på ett negativt eller självdestruktivt sätt.
Det är som sagt jättefint att du tänker på din kompis och tar hennes välmående i beaktande. Det är också fint att du inte vill trigga henne men jag tycker inte att du ska behöva ändra på dig själv eller gå emot din egen vilja för det. Jag tror inte heller att det kommer hjälpa din kompis i det långa loppet. Hon kommer inte att komma undan det faktum att det finns människor runt omkring henne som är naturligt smalare. Det viktigaste för hennes del är att hon kan hitta ett sätt att acceptera och hantera det. Hon behöver hitta metoder för att stärka sitt självförtroende och sin självkänsla. Det här är något som inte kommer utifrån utan det är något som hon behöver utveckla i sig själv. Absolut kan en människa med anorexi triggas av yttre faktorer men i slutändan hänger det inte på hur vännerna ser ut eller klär sig utan hur man själv mår på insidan och hur man ser på sig själv.
Jag förstår absolut att du kan känna skuldkänslor men din väns psykiska hälsa vilar inte på dina axlar och du bär inte ansvaret för hennes självkänsla. Du ska inte heller behöva begränsa dig och ditt utseende på grund av oro över hennes mående. Du förtjänar ju också att må bra och känna dig fin. Det är din rättighet.
Har din vän uttryckt att hon blir triggad av din kropp och dina kläder? Eller är det möjligt att du helt enkelt oroar dig så mycket för henne att du själv tagit beslutet att använda pösiga kläder i hopp om att det ska hjälpa henne? Även om det skulle trigga din vän kan hon inte förvänta sig att omvärlden ska anpassa sitt utseende efter hennes behov. Hennes anorexi kommer inte försvinna tack vare dina pösiga kläder, på samma sätt kommer den heller inte att förvärras bara för att du skulle klä dig i tajtare kläder. Om man vet att man blir triggad av något speciellt är det sällan en bra lösning i det långa loppet att helt och hållet undvika det. Utan att istället aktivt jobba på att hitta metoder för att hantera de tunga känslorna som kommer när man utsätts för situationer där man lätt blir triggad. Det kommer alltid att finnas människor i samhället som ser ut på ett sätt som man själv skulle vilja se ut. Det går tyvärr inte att undvika.
Är det här något du kan diskutera med din vän? Kan du uttrycka dina tankar och känslor kring situationen på något vis? Jag tror att det vore bra om ni kunde diskutera saken och att du får uttrycka din oro men samtidigt din vilja att få klä dig hur du vill och känna dig fin. Din psykiska hälsa är ju minst lika viktig som hennes. Att förminska sig själv och dölja sig själv är varken hållbart eller hälsosamt i längden. Om det känns som att du inte kan prata med henne om saken i nuläget så kan du ju t.ex. pröva att stegvis börja klä dig mer som du vill. T.ex. kan du en dag ha tajtare byxor och en mer pösig t-skjorta. En annan dag kanske du kan ha pösigare byxor med en crop top osv. Du kan försöka att under en tid vänja både dig själv och henne med hur du egentligen vill klä dig. Kanske det i slutändan inte är en så stor grej trots allt. Är det här något som du skulle vara bekväm med att pröva?
Det skulle också vara viktigt att du fick prata med någon trygg vuxen om det du går igenom. Faktum är att det här också tär på ditt välmående, så pass att du begränsar dig själv och tänker att du kanske är självisk bara för att du ställer en fråga till oss. Du förtjänar också hjälp och stöd i den här situationen och du ska inte ensam axla din väns problem. Kom ihåg att du heller inte ska jämföra dina problem med hennes. Ibland kan man tänka att man inte förtjänar hjälp och stöd bara för att det finns andra som har det “värre”. Om du har såna tankar vill jag nu att du tar och släpper dom direkt! Jag hoppas att du vet att det finns vuxna i din omgivning som vill och kan stöda dig. Trygga vuxna du kan vända dig till och som gärna lyssnar på dig. Det kan t.ex. vara en förälder, en släkting, en lärare, skolkurator, skolcoach eller någon annan trygg vuxen som du litar på. Jag kan även rekommendera några andra som du gärna får ta kontakt med:
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
FinFami Österbotten r.f.
FinFami Österbotten rf är en tvåspråkig förening, som finns till för att hjälpa och stöda anhöriga och andra närstående till psykiskt sjuka/missbruk. Föreningen erbjuder rekreation, samtal med anhörigrådgivare, samtalsgrupper, föreläsningar och annan verksamhet samt en möjlighet att träffa andra i samma situation. De har även verksamhet för unga anhöriga i åldern 13-29. Anhörigrådgivningen är kostnadsfri. Telefonnummer: 044-2000 733 (Vasa) eller 044-7634 101 (Karleby). Anhörigrådgivning kan arrangeras på plats vid kontoret i Vasa, via telefon, eller genom videosamtal. Du kan boka tid på när som helst måndag-fredag kl. 9-16. Du kan också boka tid via nätkalendern på deras hemsida.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och att du kommer ihåg att du är otroligt värdefull och förtjänar att må bra och känna dig fin. Jag hoppas att du kan prata med din vän samt någon trygg vuxen som kan finnas där som ett stöd för dig. Ju mer stöd du får själv desto bättre stöd kan du också vara för din vän. Men minns att du i första hand ska ta hand om din egen psykiska hälsa. Jag hoppas också att din vän får den hjälp hon behöver så att ni båda en vacker dag kan känna er fina i de kläder ni vill ha på er.
Kram <3
Rosanna