Kompis som är nedstämd/deprimerad
08.09.2018
Hej. Min bästa vän har varit nedstämd/deprimerad under en längre tid. Min vän är väldigt blyg och har svårt att prata med andra om hennes problem. Hon vill inte prata med mig eller någon annan i våran kompiskrets. Hur/vad ska jag göra för att hjälpa henne? ...

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.09.2018
Hej!
Din bästa vän har tur som har dig som vän! De är verkligen fint av dig att du bryr dig och försöker hjälpa henne. Fastän hon inte öppnar upp sig och inte pratar om sina problem med dig, så ge inte upp. Fråga henne hur hon mår och visa att du finns där, precis som du säkert redan gör. Förhoppningsvis så vågar hon till slut berätta hur hon mår och berätta om sina problem.
De kan vara ett stort steg och skrämmande att öppna upp sig och prata om sina känslor, men de är verkligen viktigt att man pratar om dem. Försök få henne att ta kontakt med skolkuratorn, om du märker att de inte sker och hon fortfarande mår dåligt, så kan du ta kontakt med skolkuratorn och berätta att du är orolig för henne. De behöver inte vara skolkuratorn heller som hon pratar med, utan de kan även vara en förälder, lärare eller någon annan som hon litar på. De viktiga är att hon skulle få den hjälp som hon behöver. Du kan även påminna henne om att Decibels Våga fråga finns, hon är anonym här och kan skriva av sig. De kan vara en början. De finns också Sluta panta chatten, som jag kan länka här. Sluta panta har chatten öppen mån, tis och fre kl.19-22.
Hoppas verkligen din bästa vän börjar må bättre!
Kram, Ida