Konstig fråga
19.06.2022
Hej.
Dehär kommer låta jätte konstigt men jaja.
Jag är jätte paranoid och jag har upplevt jätte konstiga grejer. Har väldigt länge mått dåligt/kännt mig konstig i kanske 2 år men nu på senaste tiden har det blivit värre. Upplever ofta overklighetskänslor och kan påriktigt ibland helt glömma bort vad jag just gjorde. Mamma har även påpekat att jag glömt att jag nyss ätit/att hon sagt nått åt mig som jag hade svarat på men glömt efter några minuter. Har glömt bort flera ”stora händelser” i mitt liv t.ex har inget minne av att jag skulle ha haft en födelsedag i år, känns helt obekant då jag ser på bilder.
Det jag skrev med paranoid så känner jag ganska ofta att någon kollar på mig utan att jag vet det och ibland kan det verkligen skrämma mig. Jag undrar påriktigt om jag håller på att bli galen.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2022
Hej,
Jag tror att du skulle må bra av att tala med någon. Bara på basen av det du skriver är det svårt att veta om din "glömska" och dina overklighetskänslor beror på ett stresstillstånd, på en depression eller på någonting annat. Det är antagligen någonting som skulle komma upp i samtal med en psykolog eller psykiatrisk sjukskötare, och då kunde du förhoppningsvis få verktyg att hantera de situationer som just nu gör att du känner dig otrygg.
Tveka inte att ta kontakt med din hälsocentral och be om hjälp.
Kram,
Tessi