nybörjare kondom fråga
16.04.2024
Jag har tränat på att sätta på kondom men jag ville även känna hur det känns att ha den på. Ståndet kändes hårdare med den på och snoppen rörde sig upp och ner en liten stund utan att jag gjorde något men jag vet inte riktigt varför? Innan jag skulle testa att runka med den på så såg hade kommit något genomskinligt i toppen av kondomen och det gjorde det lättare att runka. Jag har inte tänkt alls tänkt på de sakerna tidigare när jag runkade som vanligt utan kondom så därför vill jag fråga. W

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2024
Hej,
Det låter jättebra att du har tränat på att trä på en kondom. Sen då det blir aktuellt med att ha sex med en partner är det oftast så spännande så att det ändå känns lite fumligt, så då är det bra om man har tränat lite på förhand och att man vet hur det går till.
Du skriver att din penis rörde sig lite av sig själv och utan att du gjorde någonting. Det beror antagligen på att du spände och slappnade av musklerna i bäckenbottnet. Om du t.ex. ligger på rygg då du har stånd och spänner musklerna på olika sätt så märker du att du har förmåga att röra lite på den. Det kan säkert variera från en person till en annan hur mycket men det är alltså helt normalt.
Det genomskinliga som du märkte av i toppen av kondomen redan innan du började runka var antagligen det som brukar kallas för försats. Det består av några droppar klar vätska vars syfte är att "rensa rören" och bana väg för utlösningen. Det är också försatsen som är orsaken till att man inte kan lita på avbrutet samlag som preventivmetod eftersom det kan finnas levande spermier redan i försatsen som alltså kan göra en tjej gravid.
Allt låter helt normalt. Bara att fortsätta :)
Kram,
Tessi