Överväger självmord
16.10.2014
Jag mår inte alls bra just nu, inget jag gör går som jag vill. Fått F på alla prov vi haft i tvåan, mina kompisar går emot mig, min kille gjorde slut för några månader sen och han har hittat en ny. (Älskar han än)
Killarna jag lär känna går sin väg. Min bästa vän och jag bråkar. Och hennes kompisar går mot mig. Ingenting funkar längre. De har gått så långt att jag ärligt talat överväger självmord. Har inte sagt de till nån men tänker ofta på de.
Vet inte vad jag ska ta mig till..
Kram Hjälp

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.10.2014
Hejsan, vilken tur att vi fick så snabb hjälp nu av våra andra besökare, vi kan egentligen bara instämma med kommentarerna.
Massor med kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej "Hjälp",
Här kommer ett kort svar från mig också, som ett tillägg till de fina kommentarer som kommit in på din fråga:)
Att må riktigt dåligt och inte berätta det för någon gör ofta att vi börjar må ännu dåligare. Jobbiga känslor och tankar behöver få komma ut och "lufta" sig litet, och vi behöver få dem ur oss så att de till sist inte tar över helt. Så vänd dig till någon bra vän eller någon pålitlig vuxen och prata, prata, prata! Om allt som du tycker är skit och inte funkar. För det hjälper att börja prata. På något märkligt vis så lättar det på trycket. Och hittar du ingen ”bra” vuxen i din närhet så vänd dig till de vuxna som jobbar med att hjälpa ungdomar som kört fast och tappat tron på livet. Vänd dig till personalen på din skola, någon hälsovårdare eller psykolog eller till någon lärare. Eller ring någon av alla de telefonjourer som finns till för människor som vill prata med någon (http://www.decibel.fi/hjalp/). Huvudsaken att du får berätta om hur du har det, vad du funderar på och att du så småningom får hjälp med att byta fokus på allt. Ibland blir det ju så då tillräckligt många jobbiga saker händer oss att vi fastnar litet i den snurren. Och glömmer bort att det kanske finns någon enstaka liten sak som är värdefull och får oss att må litet bättre. Men det är inte så lätt att plötsligt ”byta kurs” utan man behöver få göra det i sin egen takt och med varsam hjälp av någon tålmodig och förstående människa. Du ÄR starkare än du tror så tro på oss – var stark och modig och börja prata med någon. Så ska du se att det svänger snart, till det bättre och ljusare.
Varma kramar!
H.Susanna