Skipp söckerpiller
04.04.2024
Hej! Jag äter zoely och i tisdags efter jag har tog pillre 20 minuter efter jag var på WC Och haft lös mage. Och efter de jag frågar direct till sexualrådgivare hon e barnmoska och hon sa att jag sku ta en tablett till från reserv tabletkarta försäkerhetskull och då tog jag. Är det okej att skippa söckepiller och ta direkt nästa karta? Jag är nyss börja med ppiller. Oro

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2024
Hej,
Du skriver att du tog ett piller från en reservkarta efter att du hade diarré och det låter helt okej. Jag tror inte att du behöver oroa dig över att skyddet skulle vara försämrat.
Om du helt nyligen har börjat med dina piller så tycker jag inte att du skall hoppa över dina sockerpiller om det inte finns en god orsak att göra det. Din kropp håller ännu på och vänjer sig vid dina piller och det tar några månader. Det är vanligt att blödningen påverkas då man börjar använda p-piller, vissa blöder mindre och vissa inte alls. Men därför tycker jag att det skulle vara viktigt att du äter dina piller enligt anvisningarna för att ta reda på hur din kropp fungerar nu då du äter p-piller.
Sedan då du har ätit dina piller i över 3 månader och din kropp börjar vänja sig vid dem så kan du testa att äta flera kartor ihop om det finns anledning till att göra det. Det finns tjejer som blöder väldigt mycket eller har väldigt kraftig mensvärk och därför äter flera kartor ihop, men pillren är inte utformade för att användas på det sättet. Du blir inte heller "extra skyddad" mot graviditet fast du äter kartorna ihop.
Fortsätt att äta dina piller alla dagar, också sockerpillren, och sedan börjar du på en ny karta. Speciellt om man har en tendens att oroa sig över att vara gravid så tycker jag att det är viktigt att man tar reda på hur kroppen fungerar nu med p-piller. Så ät dem enligt anvisningarna.
Kram,
Tessi