STRESSAD
06.02.2014
Hejsan! Jag skulle vilja be er om hjälp i en grej som stör mej massor oc gör mej JÄTTEstressad och får mej att må jättedåligt. Nämligen mina betyg. Jag har ALLTID varit tjejen som har hyffsat bra betyg, uppför sej i skolan och kommer i tid till lektionerna. Grejen e den, att när ja kom till högstadiet så träffade jag nya människor. Lite "slarvigare" vänner och dom fick mej att lite lösa på tyglarna så att säga. Mina betyg har sjunkit. Inte mycket och inte i alla ämnen. Men jag märker också att min motivation har sjunkit och det gör väl då oxå att betygen sjunker. Jag oroar mej VARJE dag att mina betyg ska bli så dåliga att ja inte kommer in där jag vill efter högstadiet och jag är rädd att hamna att gå om en klass (javet att de inte kommer att hända men jag oroar mej i allafall)... Jag vet inte riktit om jag har nån fråga. Vill bara veta vad ja ska göra, egentligen. Jag vill bli dendär tjejen igen som har bra betyg. Jag vet bara inte hur jag ska hitta henne. BaraJagSomInteVetVadJagSkaGöra

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.02.2014
Hej, jaaaaa det är ju sådär när man byter skola. Man hittar nya kompisar och då kan det ju hända att man hamnar i en grupp som tar lättare på läxor än vad man själv egentligen gör. Det kan vara svårt att hålla kvar sin egen motivation. Men om du har ett mål efter högstadiet, en skola dit du vill komma in, då tycker jag att det ska vara tillräckligt för att hålla din motivation uppe, egentligen. Nu vet jag ju inte hurudana dina kompisar är, men kan du inte prata med dem. Fråga vad de har tänkt efter högstadiet, berätta vad du tänkt och i samma veva säga nåt om att du ju nog borde skärpa till dig lite för att säkert komma in dit. Du behöver ju inte säga nåt mera eller börja anklaga de andra för att vara slöa och likgiltiga eller att de skulle ha dåligt inflytande på dig, utan du bara låter förstå att du nog måste satsa lite mera på skolan nu en tid för du har ett mål som du vill uppnå. Du kan ju tillägga att de som är dina vänner ju gärna får stöda dig nu så du kommer in dit du vill :)
Jag skulle ju nog tro att de allra flesta har någon dröm om vad de skulle vilja "göra när de blir stora", de allra flesta har nog något som de tänker på. Sen är det ju också din egen framtid det gäller, det är ju du som ska göra att ditt liv blir så som du önskar och vill. Att du får den lönen som du har tänkt, och kan leva ett sånt liv som du planerat. Det ska ju ingen annan då komma och förstöra. Men det är ju också lite så att du låter nån annan förstöra för dig, de har väl inte tvingat dig att skippa läxor eller strunta i att läsa till prov, eller? ;) Det är sånt som du valt själv. Men såklart är det ju helt naturligt att när man börjar vara inne på sista åren i skolan så har man hållit på en stund, man har all rätt att börja tröttna lite. Ingen kan ju hålla uppe inspirationen i eviga tider heller. Alla blir vi trötta mellan varven och vill/måste få ta det lite lugnare en tid. Sen är det också helt naturligt att det kommer just i tonåren, det kommer en massa annat kul i ens liv som man också vill hinna med. Det är ju illa om den känslan kommer då man borde vara på topp, sista året i grundskolan...Men det kan man ju inget åt, det kommer när det kommer.
Jag skulle råda dig till att ta ett litet snack med kompisarna och kolla vad de har för planer. Sen är det ju också frågan om hur man lägger upp sina studier, om man struntar i allt till sista kvällen före ett prov så blir det ju jobbigare än om man läst lite hela tiden till varje lektion. Det är ju alltid lättare att lära sig lite i gången än en hel bok på en kväll, för att inte tala om vad man sen minns av det hela efter en tid. Sen säger ju alla att det blir svårare i högstadiet än vad det var i lågstadiet, det krävs mera. Det kan ju också vara en orsak till att skolan gick bättre förr. Beroende på vad du tänkt dig sen efter högstadiet så kan det bli ännu mera läsande i nästa skola, så det är nog bra att redan nu se till att du har en bra studieteknik det vinner du på i längden.
All ens tid ska ju inte gå åt till skolan och läxor heller, det är också jätte viktigt att man har fritidssysselsättningar och gör något kul mellan varven, då orkar man igen med alla "måsten" en stund. Så håll kvar allt kul med kompisarna men se till att skolan och läxor får sin tid så du inte missar dina drömmars mål.
ps. jag skulle ju inte tro att du stannar kvar på klassen, det ska nog ganska mycket till för en sån sak och det brukar nog skolan hålla koll på och prata med eleven om, så det är nog lugnt med det ;)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna