stressad
25.10.2013
Hej!
Jag känner mig väldigt stressad! jag har många prov och många läxor. Och finska får mig verkligen stressad. Jag har flera gånger också gråtit över det för att jag vet att jag inte kan eller inte hinner med det. Det känns jätte jobbigt. ps: har ni också tips på hur man övar på prov så det blir roligt. Hälsningar från Denundrande! Denundrande

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2013
Hej, denundrande!
André som jobbar som ungdomsinformatör här hos oss har svarat på en liknande fråga för en tid sen jag sätter in det svaret hit under för där får du en massa tips på hur du kan läsa till prov och liknande.
Hej på dig!
Vi ska ta ett steg tillbaka och se på hur du förbereder dig till prov. Oftast lyckas man bäst om man förbereder sig under en längre period. Att göra sina läsläxor ordentligt leder till att man inte behöver plugga lika hårt före provet. Då lär man sig både detaljerna och helheten bättre. Någonting annat du kan fundera på är hur du läser till prov. Läser du bara igenom texten flera gånger? Läser du noga en gång? Jag läste ofta en gång igenom allt, men skrev upp de viktigaste punkterna medan jag läste. Behöver förstås inte funka för dig, men funkade utmärkt för mig själv då jag studerade. :)
Om vi då går till din skrivprocess. Du säger att det tar länge för dig att skriva. Lägger du all energi på provet då du sitter på provtillfället eller funderar du mycket på annat också medan du är där? Något annat som du kan tänka på är att strukturera svaret först. Tänk dig att du ska fylla ett essäsvar med t.ex. fyra stycken. Fundera innan du börjar skriva på vad varje stycke ska handla om. Då blir ditt svar också attraktivare för läraren som ska läsa det. Det här kanske du gör redan, då du säger att du tar tid på dig, och ja, jag tycker du kan fortsätta med det.
Sedan till det som kanske är det viktigaste i det hela. Lär dig att spinna vidare på saker. Då du lär dig det får du för det första mera text och för det andra bevisar du också att du har förstått helheten.
Exempel 1: Finland fick hjälp av svenskarna i fortsättningskriget.
Exempel 2: Finland fick hjälp av svenskarna i fortsättningskriget. Den svenska hjälpen var välbehövlig, då ryssarna hade belägrat Hangö efter vinterkriget. Mycket tack vare de svenska hjälpinsatserna kunde Finland återta Hangö under fortsättningskriget.
Det här är kanske ett lite väl enkelt exempel. Men i exempel två nämner jag lite mer om vad det innebar att svenskarna hjälpte Finland under andra världskriget. Exempel två visar också att du har förstått att svenskarnas ankomst hade en viss betydelse för kriget i sig. På det sättet visar du att du har förstått helheten. I det här svaret skulle man också kunna skriva om att svenskarna sände ut frivilliga eftersom landet inte vågade sända ut sin egen armé, för då skulle man ju ta ställning.
Hoppas du fick lite hjälp av det här,
Ungdomsinformatören André
Jag hoppas du fick något "matnyttigt" ut av Andrés svar. Men jag vill ännu skriva lite till. Har du funderat över varför du känner dig så stressad? Har du välldigt höga krav på dig själv, tycker du att en 8 är dåligt? Om man har välldigt höga krav på sig själv så kommer man oundvikligen till ett skede då man inte riktigt orkar och hinner med längre. För om man hela tiden tycker att man borde kunna bättre, att man borde höja och få ännu bättre i provet, på betyget osv då kan det bli så att man aldrig når fram till det stadiet då man är bra i sina egna ögon, då man själv tycker att man kan vara nöjd med sina prestationer. Såklart ska vi pressa oss lite, det gör att vi presterar bättre, men det får inte gå till överdrift. Vi måste någon gång kunna känna att vi är nöjda med vad vi presterat, att vi varit duktiga, om vi aldrig tillåter oss själva att känna det så kommer vi att börja må dåligt förr eller senare. Jag antar att du börjat på sjuan nu i höst, och det är ju lite annorlunda än lågstadiet. Det ÄR mera att läsa i Högstadiet, det kommer en massa nya ämnen, man har ny klass, nya lärare, det är inte att undra på att man kan få lite prestationsångest med mindre. Men försök tillåta dig att tycka att du varit duktigt, tänkt att du klarat dig bra. Jag menar inte att du ska tvinga dig själv att tycka att det är bra att få 5 eller 6, men man måste inte ha 10 i allt heller. Jag vet ju inte om du kanske varit en sån som haft lätt för dig i skolan och blivit van att få höga betyg. Men kom ihåg att alla är bra på nåt men ingen är bra på allt. Vi har alla våra gåvor i livet!
Kram från ungdomsinformatören Sanna