Vet int varför.
26.10.2013
Hejsan! Jag har mått ganska skit sen sommarlovet. På sommarlovet var allt bara hemskt, föräldrarna (som är skilda) bråkade mycket hela tiden, jag grälade med en kompis och jag kände mig ful, fet och äcklig och tänkte att ingen nånsin skulle vilja vara ihop med mig. Jag grät ganska mycket och var väldigt nere. Jag pratade om det med en kompis, det hjälpte. Om jag inte hade gjort det kanske jag hade skärt mig själv eller kanske försökt ta självmord. Jag var nästan som vanlig med kompisarna för då jag var me dem mådde jag bra.
Nu är allt annorlunda. Allt har blivit bättre och jag har tillome en pojkvän nu som älskar mig :D. Men ibland (några gånger i veckan) så får jag nån sorts panikångest (och tycker att jag är jätteful och fet [fast jag egentigen är helt normal] och jag känner mig svag,orklös och meningslös. Kan nästan inte titta mig i spegeln utan att bara se nackdelar och får nästan tårar i ögona. Ser egentligen inga större fördelar med någon del av min kropp förutom kanske mina ögon). Ena stunden kan jag tycka att jag är rätt så fin och snygg då jag tittar i spegeln och sen plötsligt så tycker jag att jag ser förfärlig ut. Ibland ser jag bara nackdelar i min personlighet och ibland bara fördelar. Det är som att mitt inre inte kan bestämma sig. Det gäller inte bara mitt utseénde. Även skolan, familjen och vännerna. Varför mår jag bara bra ibland och vad ska jag göra? :/ E

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2013
Hej, jag kan trösta dig med att det du känner är helt normalt, så är det för de allra flesta människor. Det går uppåt och neråt. Ibland tycker man att livet och allt känns helt ok, men sen nästa minut så blir allt nattsvart. Men de flesta berättar inget åt andra, de håller det bara inom sig själv. Man mår mycket bättre bara man kan få ut lite, om man kan prata om sina känslor med tex nån kompis eller någon man känner att man kan lita på. Det låter lite som att du kunde behöva en själförtroende boost läs mer här
Det kan vara svårt ibland att komma över sina mindervärdes tankar och känslor. Men kom ihåg att vi alla är bra på nåt men att ingen är bra på allt. Vi måste hitta det vi är bra på, våra gåvor i livet. Mia Törnblom skriver i sin bok Du Äger! att man ska göra en sk. Må bra lista. Man gör en lista med två kolumner, en för allt man är bra och duktig på och den andra ska innehålla allt sånt som gick bra under dagen. Varje kväll fyller du i minst 3 saker på båda sidorna. Tre saker som är bra med dig, tex dina vacka ögon, många tycker kanske att du är en bra kompis, dina ben är snygga osv och på den andra sidan skriver du in sånt som varit bra under dagen, för trots allt så händer det alltid något som är bra under alla dagar. Om inget annat så kanske man har förgyllt någons dag genom att göra bort sig och fått någon annan att skratta. Man kan sen gå tillbaka och läsa vad man skrivit sådana dagar då man känner sig mera nere och har en sämre dag, då får man en påminnelse om hur bra man ändå är.
Det är ju så att man väljer hur man vill uppleva olika saker. Om man snubblat i matsalen med brickan, kan man välja att tycka att det var det allra mest pinsamma som hänt i ens liv, och att man aldrig kan fara tillbaka till skolan, ELLER så kan man välja att tänka att det var ju kul för alla andra att se, det är ju alltid kul att se folk som snubblar, det visste redan Helan och Halvan :D Inte hela världen med det, man kan ju säga nåt passligt med att ok, det var dagens höjdpunkt, den bjöd jag på! Eller nåt liknande.
Du har säkert hört det miljoner gånger förr att man kan välja att se glaset som halvfullt eller halvtomt, men det ÄR sant!!! Man kan faktiskt välja själv om man ser en sak i grådask eller i solsken. Försök att du så ofta det går väljer att se saker i solsken. Allt blir så mycket trevligare och roligare om man väljer att se det positiva i allt. Tryck undan alla dystra tankar genast de hotar att krypa fram, tryck tillbaka dem under stenen där de hör hemma, släpp fram bara såna tankar och känslor som får dig att må bra.
Massor med uppiggande kramar från ungdomsinformatören Sanna