Tid
21.10.2017
Hej! Vad ska man göra om sin mamma och pappa bryr sig så mycket om en att man inte får va ute nååå länge. Och alla andra riktigt länge ? Hmm

Ungdomsinformatör Ida svarar
24.10.2017
Hej hmm! :)
De är helt otroligt fint att du har en mamma och pappa som bryr sig så mycket att de vill att du kommer hem en viss tid. Det är endast positivt och jag hoppas innerligt att du vet det. I din ålder kanske man inte behöver vara ute så sent. Jag vet att det kan kännas orättvist att dina kompisar får vara ute längre. Jag hoppas att dina kompisar respekterar att du har andra regler. Och i slutändan, missar du så mycket om du åker hem lite tidigare än de andra?
Under nätterna är det människor som är drogpåverkade och fulla, samt att nu när det är höst är det mörkt och halt så det är större risk att olyckor sker. Dessa saker kanske dina föräldrar funderar och oroar sig över att du skall råka ut för någon eller något av dem.
Acceptera att du skall vara hemma den tiden som dina föräldrar har satt. Du kan vara arg och frustrerad på dem, men lönar det sig? Kommer de att låta dig vara ute längre då? Tyvärr tror jag bestämt att svaret är nej.. Vart efter du blir äldre kommer du säkert att få vara ute längre.
Vi alla, fyra tjejer, som sitter här vid decibels kontor har haft tider när vi var i din ålder. IDAG är vi tacksamma att våra föräldrar hade regler och att vi kom hem helskinnade. :)
Hälsningar Ida