Tidig utlösning
15.03.2021
Hej!
Är 20 år, och har problem med att komma för tidigt. 2 senaste gångerna då jag och min tjej skall ha sex, kommer jag redan under förspelet som innehåller då endast hångel. Är mycket jobbigt, vad kan jag göra? Finns det något receptfritt preparat eller något ämne eller dylikt man kan använda för att bedöva/ göra mera uthållig Pinsamt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2021
Hej,
Jag förstår att det känns jobbigt att inte känna att man har kontroll över sin kropp. Är detta ett nytt problem? Har du haft sex förr och har det då varit likadant eller har problemet uppkommit nu då du har träffat en ny tjej?
Att ha sex är (i bästa fall) alltid spännande med en ny partner. Det spelar inte så stor roll om man har haft sex 1000 ggr förr, så är det alltid första gången då man ligger med en ny människa. Så till en stor del så tror jag att det handlar om att du är nervös och förväntansfull. Med andra ord tror jag att det kommer att bli bättre med tiden bara ni blir mer bekväma och avslappnade med varandra.
Det du kan göra är att inte ge dig in i situationen med "ett laddat vapen". D.v.s. om du vet att ni skall träffas om några timmar, så testa att onanera och få utlösning innan ni träffas. Då är du sannolikt lite mer avslappnad och trycket är kanske inte lika högt. Jag tror i största allmänhet att onani är en bra sak, eftersom det gör det lättare för dig att känna din egen kropp och känna igen signalerna på att du snart skall få utlösning. Ju bättre du blir på att känna igen känslan desto bättre tror jag att du kommer att bli att märka den även i de sammanhang då du är med din partner - och då kan du försöka backa lite då det blir för intensivt.
De metoder du kan använda då du "backar" är t.ex. att helt fysiskt dra dig tillbaka lite så att kroppen får lugna sig lite. Du kan t.ex. för en stund fokusera mer på hennes njutning utan att hon rör vid dig. Du kan också testa att fokusera på någonting helt annat en liten stund och avbryta tankebanan.
Visst finns det olika bedövande krämer man kan köpa om man vill minska den fysiska känseln, men i första hand tror jag det är viktigare att försöka fundera över problemet. Som du skriver så har utlösningen kommit redan då ni hånglar - med andra ord kanske inte så mycket av den fysiska beröringen utan mer till följd av upphetsningen och då gör inte krämen så stor nytta. Vill du ändå testa en sån så kan man köpa den i sexbutiker, antingen i närmaste större stad eller på nätet.
Jag hoppas att du/ni försöker ta detta med ro och inte stressar över saken. Det är lätt att man blir besviken då sexet inte fungerar som man önskar - men det kommer sannolikt att bli bättre med tiden bara ni slappnar av. Ni har all tid i världen på er och de flesta problem går att lösa bara man vill göra det.
Skriv in på nytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi