Tjej på 12 år anonym
21.03.2021
Jag är en tjej och har inte fått min mens, men mina flyktingar brukar bli som vatten fast med lite färg. Sen har jag fått typ bruna flyktingar, varför blir mina flyktingar rinniga sommaren och varför får jag bruna flyktingar? När kommer min mens? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2021
Hej,
Det är helt normalt att man får ökade flytningar då mensen börjar närma sig, och att man har rikligare flytningar vissa dagar. Många gånger varierar mängden i takt med menstruationscykeln. Det att dina flytningar är bruna beror på att de innehåller lite blod, så det är ytterligare ett tecken på att din mens snart kommer att komma. Alltid är inte mensblodet helt klarrött utan det kan också vara brunt. Det betyder inte att någonting är fel utan på att blodet som kommer ut är delar av den slemhinna som byggts upp i livmodern.
Det du skriver låter med andra ord helt normalt, och även om det är helt omöjligt för mig att veta när din "riktiga" mens kommer att börja så gissar jag att det inte är långt borta.
Kram,
Tessi