Trött
25.09.2019
Hej varför är jag trött hela tiden? Jag har inget som borde stressa mig men jag är typ stressad för att jag vet att jag inte borde vara stressad miksom alls andra i min ålder klarar av allt. Jag vill göra något med mitt liv inte bara sova.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2019
Hej.
Jag tänker att det första du borde göra är att helt enkelt kartlägga hur ditt liv ser ut just nu. D.v.s. sover du tillräckligt på nätterna, äter du tillräckligt, och använder du din kropp så som den borde användas (d.v.s. rör du på dig tillräckligt). Jag inser att det antagligen låter supertråkigt, men för att må bra så är dessa tre alltid de viktigaste.
Sen om det visar sig att man sköter om de bre mest basic grejerna så får man fundera vidare, hur mår du psykiskt? Du skriver att du är stressad fast du inte har någonting att vara stressad över, så då kanske det skulle löna sig att skriva ner de saker som stressar dig eller får dig att må dåligt. Ofta kan saker klarna då man sitter och funderar över hur man skall formulera sig. En annan viktig grej för att man skall må bra är att man har någonting som man upplever att är meningsfullt att göra på fritiden. Exakt vad det är kan vara väldigt olika från person till person, vissa tycker om att läsa medan andra träffar kompisar eller tränar. Poängen är kanske att det är DU som måste avgöra vad du tycker är meningsfullt. Även om det ibland kan vara en stress i sig att hinna med sina fritidsintressen så ger de förhoppningsvis mer energi än de tar.
En konkret grej kunde vara att besöka skolhälsovårdaren och be hen kontrollera ditt hb, och vid behov lägga remisser till blodprov. Det är inte helt ovanligt i din ålder att man kan ha lågt hemoglobin och då känner man sig ofta trött hela tiden utan att kunna sätta fingret på varför.
Slutligen skall du också komma ihåg att det ÄR tungt ibland. På basen av din ålder så är skoldagarna ganska långa, och det är mycket information man matas med hela dagarna. Det är helt tillåtet att vara trött, och du skall inte tänka så mycket på att "alla andra orkar", för det är inte heller alltid sant. Det finns en stor press på personer i din ålder att hinna och orka med allting, och dessa förväntningar är inte alltid rimliga. Du har rätt att tacka nej till saker och säga till då det känns som att du inte orkar.
Sköt om dig, och tveka inte att ta kontakt med skolhälsovårdaren eller kuratorn om du behöver hjälp med att fundera över din situation.
Kram
Tessi