Kristna tron
24.01.2019
Hej!Jag är kristen och hör till pingst. Men jag undrar hur kristna ser på abort och HBTQ personer. Finns det vissa kristna som tycker det är okej med abort? Och finns de kristna som tycker hbtq personer är okej? och har hört att man tycker olika i gamla testamentet och nya testamentet. Så hur är det egentligen?
Tack i förväg!
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
04.02.2019
Hej och tack för dina frågor. I t.ex. den lutherska kyrkan i Finland godkänns abort då när kvinnans hälsa är i fara och även av sociala orsaker. Men sen finns det som i alla kyrkor och samfund präster som har olika åsikter om frågan. Nuförtiden är det ändå så att lutherska kyrkan överlag följer med sin tid och abort är åtminstone enligt välutbildade familjeterapeuter i kyrkan och moderna präster, en fråga som är kvinnans val och ansvar och inte något som religionen ska lägga sig i annat än genom att stöda, vilket beslut kvinnan än gör.
I förbundet KFUK - NNKY - liitto finns verksamheten Itu, som stöder unga kvinnor som funderar på abort och stöder också kvinnorna oberoende beslut. I Svenska kyrkan ser man på abortfrågan som något som hör till "det levda livets teologi". Det första man då gör är att stöda och förstå och det sista, att moralisera och fördöma. Samma gäller hbt, sexuella- och könsminoriteter. Det levda livet är sådant att somliga människor växer upp med möjlighet att älska och förälska sig i personer av samma kön och det finns människor som föds och växer upp utan att känna sig bekväma i någon könsidentitet alls eller i någon annan än vad deras kroppar förmedlar - transpersoner. Vår uppgift som kristna medmänniskor är att se sexuell mångfald som en del av Guds goda skapelse. Då minskar självmorden bland sexuella minoriteter, som annars är högre bland kristna hbt-personer jämfört med heterosexuella kristna. Det fördömande som religioner - också andra än kristendomen - satt på hbt människor, är helt onödig och dessutom oetisk. Ingenstans i Bibeln, varken i Nya testamentet eller i Gamla testamentet står det att trofast kärleksrelation mellan samkönade par skulle vara fel. Men Bibeln fördömer våld och utnyttjande och speciellt i Nya testamentet, oberoende om det gäller heteron eller homon. Vi döms lika och det krävs lika av oss. Kärlek, omsorg, respekt, trofasthet och intim solidaritet.
I världen finns redan många kyrkor som välkomnar homosexuella att gifta sig med sin älskade, t.ex. MCC-kyrkan - Metropolitan Community Church, som vigt samkönade par redan 1968. De nordiska lutherska kyrkorna, förutom i Finland välkomnar par till äktenskap och inom en snar framtid är det förmodligen också möjligt i vårt land. Frikyrkorna och ortodoxa kyrkan har vanligtvis varit mera konservativa, men t.ex. Missionskyrkan och Ekumeniakyrkan i Sverige godkänner samkönad vigsel. Det finns också en Europeisk organisation som heter European Forum of LGBT Christian Groups som årligen har storsamlingar i nån huvudstad i Europa och som samlar kristna från olika kyrkor och samfund  och från alla väderstreck. Året 2019 arrangeras stormötet i London i juni och där deltar hbt-kristna från frikyrkor, katolska kyrkan och protestantiska kyrkor.
Det är fullt möjligt att vara en troende kristen, ge kvinnor fri rätt att bestämma över sina kroppar också i abortfrågan och att godkänna sexuella minoriteter som människor med precis samma rättigheter och skyldigheter som alla andra.
Fint du funderar på de här livsfrågorna. Vänliga hälsningar - Monika Pensar