Svårt å tro på me sjölv
27.05.2018
Hej! Jag har så otroligt svårt och tro på mig själv. Speciellt när det gäller skoluppgifter osv... Det skänns som att jag inte är bra på något! Jag har absolut inga problem med mitt utseende gillar verkligen mitt utseende men inte mitt beteende är ganska blyg osv... Hur blir man bättre på att tro på sig själv? Osynligatjejen

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.05.2018
Hej!
Det är viktigt att lära sig att tro på sig själv och bygga upp en god självkänsla. De flesta människor kämpar med detta. Du är på god väg redan att bygga upp din självkänsla i och med att du vill göra det och att du funderar över vad du kan göra.
Jag vill börja med att säga att det inte finns en enda människa som är bra på allt. Alla människor har svagheter och styrkor. Jag kan med handen på hjärtat säga att det finns absolut något som du är bra på. Jag kommer att skriva några tips här nedan på vad du kan göra för att bygga upp din självkänsla.
1. Jag vet inte om du gör detta eller inte, men jämför dig inte med andra. Du är du, ingen annan är som du. Så de betyder att man inte kan jämföra sig med någon annan, för det är inte rättvist mot dig själv eller någon annan.
2. När de negativa tankarna kommer, så avbryt dem. Påminn dig själv att det är bara hjärnspöken. För om du tänker negativa tankar om dig själv, så kommer du också att tro på dem till slut. Så tänk inte negativt om dig själv.
3. Tänk positivt, hitta mål för dig själv. Det behöver inte vara höga mål. Om jag tar som ett exempel med prov/tent. Om du är missnöjd med de vitsord du får, så kanske du lägger ett mål att vid nästa tent skall du få ett vitsord högre.
4. Varje gång du känner att du lyckats med något, beröm dig själv. ”Det där gjorde jag bra”.
5. Absolut viktigaste, tro på dig själv! Du fixar det. Du duger precis som du är.
Om man har en god självkänsla så vet man vilka styrkor man har och man kan acceptera sina svagheter. För om man inte hade några svagheter skulle man inte kunna utvecklas heller.
Börja med att skriv ner dina styrkor! Tro på dig själv!
Kram, Ida