Tycker lite synd om honom
23.02.2014
Hej!Hejsan svejsan!
Detta är nog ingen fråga egentligen.
Men kanske kommer på några frågor under skrivningen.
Det är en pojke i min klass det handlar om.
Han är den snällaste, charmigaste, modigaste pojken jag vet.
Han är kompis med alla, pojkar och flickor. Han kan vara med i princip vem som helst. Jättesuperduper snäll och omtänksam. Jätterolig. Man skrattar all the time åt honom. Snygg också ;)
Han försöker verkligen inte VARA någon. Han har inget som han måste bevisa vem han är eller så. Jag beundrar honom verkligen, som pojke alltså. Är jätteglad över att få vara hans vän. OCH NEJ! Jag är inte intresserad av honom. Inte alls. Men jag tycker väldigt mycket om honom. Som vän.
Ni på decibel, tycker säkert att han låter som en drömpojkvän.
Inte sant?
Ja, det tycker säkert MÅNGA i min skola också. Eller ja, de GÖR de.
Alla är bara efter honom. Ska skicka med honom på facebook. Och skickar på alla hjärtans dag. Ungefär såhär:
:Du är så himla söt snygg och bäst! H: Du vet vem.
Jag vet att han inte är någon sorts casanova. Han vill inte riktigt ha någon flickvän. Åtminstone inte nu. Vad jag vet.
Men är det inte lite synd om honom att alla flickor ska bara jaga efter honom hela tiden. Han kommer ju va helt slutkörd sen. När HAN själv faktiskt vill HA en flickvän. Han som är så himla snäll och rolig. Jag är lite orolig att dehär alla flickorna som springer efter honom kommer att kränka honom. Så han blir mer tillbakadragen. Förstår ni vad jag menar?
Kan jag göra något för honom. Vi är nog kompisar. vi pratar med varnadra i skolan. Men jag har inte kännt honom speciellt länge. Vi är ju liksom inte BFFs som kan säga allt till varandra!
Svara gärna fort!
:)
Hej och hå!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.02.2014
Hej!
Förlåt att vi inte hann svara så fort, det är lite rusning här nu igen :/
Ojdå, vilken drömkille! Och oj vilken bra vän du är som bekymrar dig för honom.
Men ändå tror vi nog att alla människor har ett slags självbevarelsedrift inom sig som skyddar dem mot att bli "överösta", kränkta och överväldigade före de själv är redo för det. Eller ingen är nu redo för något sådant, men kanske fungerar han som många andra killar i hans ålder, som inte "upptäckt" tjejer och kärlek ännu (det är en del av den personliga mognaden och puberteten som liksom behöver klickas igång innan man alls blir intresserad på allvar, kär på allvar)? Då kommer de här andra tjejerna beundran nog mest bara att rinna av honom som vatten - han kommer inte att förstå vad de gör så stort väsen av det. Sedan en vacker dag kanske han förstår.
Det enda han kanske kunde akta sig lite för innan dess är att bli för stor på sig ;) Man tar ju lätt åt sig av beundran och uppskattning, det kan stiga en åt huvudet så att man blir odräglig, självisk eller förväntar sig det där berömmet och uppskattningen. Men som tur är brukar sådana personer ha bra vänner som håller dem nere på jorden. Och sedan när han själv blir kär, så brukar nog den naturliga blygheten och osäkerheten som följer med förälskelsen se till att han inte tar kärleken för givet.
Det du som kompis kanske kunde hjälpa honom med är att förstå att alla tjejer är inte rosafärgade klängapor som bara bryr sig om hans utsida, utan att tjejer kan vara precis lika bra kompisar som killar, värdefulla i sig som människor och att vissa av dem minsann kan se igenom hans skal och se honom som den han verkligen är och gilla honom för DET - utan förälskelse!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott