Flytta hemifrån
14.06.2018
Hej!
Jag är 15 år snart 16 och ska börja gymnasie i höst. Jag sökte till ett gymnasie som är lite svårare att komma in till och som ligger långt därifrån jag bor. Det skulle betyda att jag måste flytta bort ensam till en lägenhet. (Det finns inget internat) Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig inte alls beredd på att flytta bort men tycker också att det är jätte onödigt att kasta bort chansen när jag fått den. Som sagt så slipper inte riktigt vem som helst in. Jag vet inte alls vad jag ska göra, har ni några svar/funderingar? Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
15.06.2018
Hej!
Jag vill börja med att säga va roligt att du slapp in. Grattis! Jag hoppas verkligen att du berömmer dig själv och att du är stolt över att DU slapp in.
Jag förstår att det känns skrämmande att flytta hemifrån och bo ensam. Det kommer alltid att finnas saker i livet som känns skrämmande, och det är helt okej. Ofta när man gör något som känns skrämmande så kan man plötsligt märka att man nog klarar av saker som man inte trodde man gjorde.
Istället för att fokusera på de som känns tungt, som att bo ensam, vad är positivt? Du får gå i en skola som du vill gå i? Du får lära känna nya människor? Du får lära dig att bo ensam? Vem vet, kanske du hittar en ny kompis i din skola som du kanske kan flytta tillsammans med sen så behöver du inte bo ensam.
När du flyttar så kan det vara att det känns ensamt och tungt till en början. Jag har själv flyttat till en helt annan stad (långt hemifrån) för studier och bott helt ensam. Det kändes lite vemodigt, men jag lärde mig mycket under den tiden och ångrar det inte idag.
Om det här är något du vill göra, gå i den skolan, så ska du försöka ta dig dit och påbörja studierna. Det är förstås ett val du gör själv. Har du pratat med dina föräldrar om hur du känner inför att flytta, kan dom på nått sätt stöda dig? Eller har du någon kompis som du kan prata med? Jag skulle föreslå att du pratar med nån som du litar på.
Tro på dig själv!
Kram, Ida