Gjort fel val?
09.07.2018
Hej Decibel!
Jag känner mig så otroligt kluven just nu. Jag tog studenten i juni och hade tidigare sökt in till lite olika skolor, men har ändå inte varit säker på vad jag vill göra i framtiden. Jag slapp in till en skola i Helsingfors men funderade länge på om jag skulle tacka ja eller nej. Efter många om och men beslöt jag mig för att tacka ja. Främst för att jag känner mig så ensam här, och känner ett behov av att träffa nya kompisar.
Nu känner jag mig däremot otroligt rädd inför att flytta till Helsingfors. Rädd för att jag inte alls valt rätt studieinriktning. Att lämna min pojkvän och familj är så skrämmande, och nu vet jag inte längre om jag kommer klara av det. Det känns som att jag kommer bryta ihop när som helst, och jag är så rädd för att jag gjorde fel val. Att jag kanske skulle behövt ett mellanår istället.
Samtidigt känns det så dumt i och med att jag nu inte längre är förstagångssökande. Det känns som att jag nu är ”tvingad” till att tycka om det jag ska studera, för att det kommer vara så mycket svårare att slippa in till något annat nu när jag redan tackat ja. Går det ens att avbryta sina studier när man inte ens börjar och dessutom närvaroanmält sig och betalat diverse avgifter?
Jag är så rädd, och gråter flera gånger om dagen. Besviken på mig själv för att jag känner så här. Jag borde ju vara glad över att jag fått en studieplats och ska få börja ett nytt kapitel i livet. Men nej, här ligger jag i sängen och gråter innan jag ens börjat. Min magkänsla säger just nu att det bara är så fel att ens prova flytta dit, jag vill bara stanna hemma. Hemma var det är tryggt. Tanken på ett distansförhållande skrämmer mig också.
Är det på nåt sätt möjligt att ändra sig och få tillbaka sin plats som förstagångssökande? Det känns bara så fel att fara och studera när jag just nu bara är ledsen över det. Det känns som att jag gjort livets misstag.
H. Ledsen och förtvivlad tjej M

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.07.2018
Hej!
Du har inte gjort livets misstag! Det är skrämmande att flytta flera 100 km hemifrån, bo långt ifrån familj och pojkvän som är ens trygghet. Om du beslutar dig för att flytta, så ska du alltid tänka på att du har möjligheten att flytta hem tillbaka. Din familj och pojkvän kan dessutom komma och hälsa på dig. Du förlorar inte dem om du flyttar, de finns där. Distansförhållande kan vara jobbigt, för att det ska funka så måste båda försöka och ha viljan att få det att fungera.
Du kan flytta och påbörja dina studier, om du märker att du vantrivs så kan du avsluta dina studier. Du kan ge det en chans. Då har du iaf testat, och märkt att den utbildningen var inget för dig. Om du flyttar dit, så skall också du ha i åtanke att det tar en tid att vänja sig vid ett nytt ställe samt att hitta kompisar. Så de kan vara du känner dig ensam till en början.
I och med att du mottagit en studieplats så kan du inte mer bli en förstagångssökande. Om du väljer att avbryta dina studier nu och hoppa av, så har du nog chans att komma in till en annan utbildning. Det är inte bara förstagångssökanden som slipper in, men det är fler studieplatser som är reserverade för förstagångssökanden.
Här kan du läsa och kolla hur stor procent som slipper in som förstagångssökande (detta är en lista från Åbo Akademis utbildningar), så ser du har du har möjlighet att slippa in till en annan utbildning om du söker. :)
Om du inte har pratat med din familj och din pojkvän om hur du känner, prata med dem isf. Om du väljer att åka och studera, lista upp de positiva sakerna och fokusera på dem.
Ta hand om dig!
Kram, Ida