Gymnasium i Sverige
11.08.2018
Hej. Jag funderar på att fara till ett ridgymnasium i Sverige och sen vidare til SLU för att studera till veterinär. Problemet är att jag har hört att man inte slipper in till SLU om man går ett ridgymnasium, eftersom det är mer som en yrkesutbildning. Är der sant? Vilket sorts gymnasium (i Sverige alltså) ska jag isåfall välja för att sen kunna studera till veterinär? Har man lika stor chans att slippa in till SLU om man går gymnasie i Finland som om man går i Sverige?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.08.2018
Hej!
För att få söka in till ett universitet i Sverige behöver man ha en så kallad grundläggande behörighet. På den här sidan https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Det-har-behover-du-ha/ står det om gymnasieexamen från ett annat land (tex Finland nu då). Du får alltså automatiskt grundläggande behörighet om du har studentexamen härifrån och tillräckligt goda kunskaper i svenska, engelska och matte (vad som är goda nog står på sidan).
Men om olika ridgymnasium ger grundläggande behörighet behöver du nog kolla upp med respektive ridgymnasium - de har nog alla studiekanslister man kan ringa eller mejla och fråga. För även om det kan stämma att de inte räcker till, så kan saker och ting ändras, så bäst att kolla upp det direkt med de gymnasier du skulle vilja söka till.
För att slippa in till SLU:s veterinärlinje behövs dessutom vissa svenska gymnasiekurser, här ser du vad som krävs https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/veterinar/. Om du vill gå gymnasiet här hemma, så kan du sedan kolla med din egen studiehandledare hur våra kurser i samma ämnen kan "översättas" till svenska krav - men det borde inte vara några problem. Folk från Österbotten börjar ju studera i Sverige stup i kvarten på basen av våra finländska studentexamensbetyg och -kurser.
Lycka till :)
Kram, Liselott