Studierna
19.07.2018
Hej! Kan man höja något på avgångsbetyget och studentexamensbetyget efter att man tagit studenten?
I Finland är man ju föstagångssökande då man inte tagit emot någon annan studieplats tidigare och därmed har större chans att slippa in på en utbildning. Finns motsvarande i sverige och norge också eller kan man byta utbildningar hursomhelst utan att ens förutsättningar att slippa in sänks?
Jag har gått ut gymnasiet men skulle vara i desperat behov av att prata med någon slags studiehandledare, jag slapp inte in på utbildningen jag ville och skulle behöva lite hjälp. Var kan man komma i kontakt med någon sådan person? Orolig för framtiden

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.08.2018
Hej!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att du fått vänta så länge på svaret.. :/
Jo, man kan höja sitt betyg. Enligt de uppgifter jag har fått så kan man skriva om ett godkänt prov en gång. Om du vill höja vitsord i gymnasiekurser så kan du kontakta din hemorts vuxengymnasium. Då måste du troligtvis gå om kursen för att höja vitsordet.
Jag tror inte Sverige har regler som Finland angående förstagångssökanden. Jag läste en artikel om att flera finlandssvenskar väljer att börja studera i Sverige, just pga rädsla att välja fel utbildning här i Finland.
Du kan kontakta uppsökande ungdomsarbetare. Jag länkar här till en sida där du kan hitta info/kontakt uppgifter. De kan hjälpa dig med dina funderingar kring studier. Du hinner nog studera och behöver inte alls vara orolig inför framtiden. Du har all tid i världen! :)
Lycka till! Och åter igen förlåt för att de tog så länge innan du fick svar!
Kram, Ida