Blödning efter samlag
22.03.2024
Hej, jag går på p-piller och har gjort de nu i två månader. Jag tog sockerpillerna men bara i 3 dagar på den 4:de dagen tog jag ett vanligt piller och senare på kvällen hade jag sex men nu efter blöder jag enormt mycket vi hade doggy och först gjorde det jätte ont när han tryckte in den men sen var det inga problem en vän sa att det kan vara den där hinnan som har spruckit men jag har hört att man bara blöder lite då jag har haft sex förut men inte i doggy och inte så långt in så att det gör ont häller när jag googlade sto det att de kan vara klamydia och ja vi hade oskyddat men vi båda har aldrig haft sex med någon annan kan det endå va klamydia? Ibland kan jag få ont i magen som typ mens värk det är 3 dagar sen vi hade sex men vad kan det bero på när jag blöder så mycket

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2024
Hej,
Det finns några saker som inte framkommer av din fråga men som eventuellt kan svara på varför du blöder. Du skriver att du hade tagit sockerpillren i tre dagar och efter det började på en ny karta. Det jag undrar är huruvida du fick någon blödning under dagarna du tog dina sockerpiller? Eftersom det bara är din tredje karta av p-piller ännu så är det möjligt att din bortfallsblödning (alltså blödningen som kommer då man har paus eller tar sina sockerpiller) kan variera lite från gång till gång. Det kan hända att du hittills inte har haft någon bortfallsblödning alls under de dagar du har tagit sockerpiller, eller att du har haft blödningar nästan "som vanligt".
En av anledningarna till din blödning kan alltså vara att det helt enkelt är din bortfallsblödning, d.v.s. din "mens", som kom eftersom hormonnivån ändrar då man tar paus. Oftast dyker inte bortfallsblödningen upp genast man börjar med sockerpillren utan det kan ta några dagar. Så om blödningen fortsätter under flera dagar så är det möjligt att det helt enkelt är din "mens". Det är helt enkelt någonting du får följa med under de kommande månaderna för att ta reda på vad som är normalt för dig då du använder p-piller. Vissa blöder på samma sätt som de gjorde utan piller, medan andra har väldigt sparsam mens eller ingen blödning alls. Det skulle också förklara varför det känns som mensvärk eftersom det faktiskt är det.
Eftersom ni inte har haft sex med några andra så beror det inte på klamydia.
Att ha sex i en ställning där killen kommer in i slidan bakifrån kan i vissa fall göra ont eftersom han då kommer längre in vilket kan göra att penisen stöter mot livmodertappen. Speciellt om det sker under dagarna precis runt mensen eftersom livmodermunnen då är lite mer känslig. Det är inte farligt och precis som du skriver så brukar smärtan kännas bara till en början och sedan försvinna.
Beroende på hur mycket ni har varit sexuellt aktiva tidigare så kan det förstås hända att det kan vara slidkransen som blöder eftersom han nu kom in i dig på ett lite annat sätt, men blödningarna som kommer från slidkransen brukar sällan vara kraftiga och de brukar inte orsaka den typen av "mensvärk" som du upplever nu.
Tyvärr kan jag inte ge dig något exakt svar på vad din blödning beror på. Min gissning är att det är din mens. Eftersom du så nyligen har börjat äta piller så är det rimligt att din kropp ännu håller på och vänjer sig vid dem och bortfallsblödningen kan ändra på många sätt under de första månaderna man äter p-piller. Antagligen kommer blödningen att minska inom de kommande dagarna. Om den inte skulle göra det så kan du kontakta din preventivrådgivning och diskutera med dem, men om den upphör så får du bara fortsätta äta dina piller och följa med hur blödningen är under de kommande månaderna. Och givetvis skall du uppsöka vård om du skulle få feber eller om blödningen eller smärtan ökar.
Hur som helst så tror jag inte att du behöver vara orolig. Det låter inte som att någonting är fel, bara ovanligt för dig.
Kram,
Tessi