Om mig igen
29.04.2024
Om man vill squirta så måste man ju hålla på med g-punkten, till sist så börjar man ju känna sig kissnödig betyder det att man är påväg att squirta och är det bara att fortsätta så squirtar man tills sist? Men när det kommer till att man börjar känna sig kissnödig så hur ska man göra för att de ska komma ut för att det känns som att det fasnar någonstans, ska man trycka på för att de ska komma ut på samma gång man fingrar sig? Bullen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2024
Hej,
Jag känner mig alltid lite kluven då jag skall svara på frågor som handlar om kvinnlig ejakulation. Dels tycker jag att det är jätteroligt att det finns intresse och nyfikenhet för att lära sig så mycket man om sitt eget kön och hur det fungerar, men dels kan jag också tycka att det är synd att det uppstår en stress i att kroppen borde "klara av" att prestera och kunna göra tricks för att vi skall vara nöjda, då njutningen som sådan kanske borde vara ett tillräckligt bra kvitto på det?
Precis som du skriver så är det i allmänhet genom att stimlulera g-punkten/CUV som kvinnor ejakulerar. På svanska talat man också ibland om fontänorgasm eller sprutorgasm men jag undviker att använda dessa eftersom kvinnlig ejakulation inte nödvändigtvis sker i samband med orgasm. En tjej kan med andra ord spruta utan att få orgasm och hon kan få världens mest intensiva orgasm utan att spruta. Så i sig kan det ses som en kul effekt om man sprutar - men det är inte ett självändamål. Man behöver inte stressa för att försöka "lära sig" att spruta för det finns inga som helst garantier om att det skulle vara skönare eller intensivare än någonting annat.
Om du själv upplever att du har hittat området för G-punkten (CUV-komplexet= clitoral-urethral-vaginal complex) så föreslår jag att du skulle investera i en vibrator som du kommer åt extra bra med. Sedan då du känner att du blir kissnödig så smeker du med vibratorn eller fingrarna med ett ganska fast grepp. (Jag menar givetvis inte att det skall göra ont, men man kan lägga lite mer tyngd i sitt grepp). Rörelserna skall vara ganska långsamma, som att du långsamt och beslutsamt lockar med fingret. Det man oftast gör då man närmar sig orgasm är att man kniper ihop musklerna  och "drar" eller lyfter musklerna i bäckenbotten inåt, så det du kan testa med nu är att istället i samma takt som att du smeker CUV-komplexet/g-punkten försöker pressa utåt/neråt med bäckenbottenmusklerna. Försök alltså att följa samma rörelse som ditt finger/vibratorn med musklerna, som att du med hjälp av dina musklers rörelser kan skuffa ut ditt finger. Du kan också tänka på att det kan vara lättare om du har dynor under huvudet och ryggen så att du inte ligger helt platt på rygg utan mer halvsitter.
Det kommer antagligen ytterligare att förstärka känslan av att du behöver kissa, men förutsatt att du har varit o kissat innan du började på så behöver du inte vara rädd för det, och med tiden kommer du att bli bättre på att känna skillnad på att vara kissnödig "på riktigt" och den kissnödighet som beror på stimulering av CUV.
Jag tycker att det är viktigt att du kommer ihåg att det inte är någonting man "måste klara av", för hur lätt man ejakulerar som tjej hänger helt klart ihop med hur avslappnad eller stressad man är. Och ALL form av stress påverkar lusten negativt så se det hellre som ett långsiktigt projekt att ta reda på hur just din kropp fungerar än att se det som en uppgift du skall lösa ikväll. Det handlar nog mycket om att hitta njutningen i att stimulera CUV-komplexet, för vissa upplever egentligen mest att det känns obehagligt och då skall man nog hellre låta bli. Om det däremot är någonting du njuter av så skall du fortsätta i den mån det känns bra - och med tiden tror jag att du kommer att uppleva ejakulation. Sen får du själv ta ställning till om det var värt att öva på :)
Kram,
Tessi