Simning
20.05.2024
Random men hur vanligt är det att man inte kan simma? Är 15 och kan fortfarande inte simma. Jag har försökt men jag är rädd för vatten. Jag drunknade nästan en gång när jag var 2 och rädslan har liksom inte försvunnit fast hur mycket alla säger att vattnet är säkert och sånt. Mina föräldrar tjatar om att jag måste lära mig simma för att det är viktigt. Måste man kunna simma? Och hur ska jag ens lära mig det? Önskar att Percy Jackson gav privata simlektioner...
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
29.05.2024
Hej,
Tack för din fråga. Det är svårt att säga hur vanligt det är att man inte kan simma, men det är nog vanligare än vad man tror. De flesta har ändå lärt sig att ta sig ur vattnet ifall de av någon anledning skulle hamna i, även om de inte kan simma längre sträckor.
Jag kan bra förstå att du blivit rädd för vattnet på grund av den upplevelse som du varit med om som liten. Det är alltid krävande att överkomma sin rädsla då den baserar sig på en svår händelse. Även om man intalar sig själv att det inte är någonting farligt så sitter minnet av händelsen djupt och då går det sällan att övertala sig själv om att det nog är tryggt. Rädsla är en stark känsla som är svår att bara bestämma sig för att släppa. Det krävs ofta att man grundligt behandlar händelsen som ligger bakom rädslan för att kunna komma över den överväldigande känslan.
Det finns ingenting som tvingar alla att lära sig simma, men nog är det en färdighet som är jättebra att kunna. För din egen säkerhet rekommenderar jag att du i alla fall skulle lära dig att flyta i vattnet, så att du klarar dig ifall du någon gång skulle hamna i vattnet. Det finns simlärare som har utbildat sig till att lära andra simma. Med hjälp av en simlärare kan du lära dig simma i en trygg miljö där den personen ansvarar över din säkerhet. Se till att du ärligt förklarar din situation till simläraren så att hen är medveten om din tidigare erfarenhet och kan stöda och hjälpa dig på det sättet som du behöver.
Nu vet jag inte hur stark din rädsla för vattnet är och hurdana symtom den orsakar i dig, men du kan alltid bekanta dig med vattnet i sakta mak. Prova att doppa i tårna först och se hur det känns. Gå inte i vattnet ensam utan se till att någon är där med dig. Det är också allmänt bra att ta med en vän eller någon annan tillförlitlig person som stöd för att uppmuntra dig i processen. Du har inte bråttom, utan kan ta det i din egen takt så märker du att det inte är något farligt och får en känsla av att lyckas. Det är inte omöjligt på något vis att lära sig simma oavsett hur gammal man är, men det krävs att du själv vill lära dig det, inte att någon annan tvingar dig till det.
Kram, Lila