Psykologi
21.08.2018
Jag studerar psykologi i ett Sverige men skulle kanske vilja byta till Åbo Akademi. Kan jag t.ex. läsa mina två sista år på ÅA, alltså kan jag tillgodoräkna det jag redan läst på psykologprogrammet i Sverige? Jag antar att man ansöker i samma ansökan som alla andra men får jag några extra poäng eller fördelar för att jag redan gått psykologikurser några år på ett annat uni? Vill alltså inte gå om allt från början :) cd

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2018
Hej cd!
Vet du, det vore nog bäst om du tog kontakt direkt med Åbo Akademis studierådgivning för psykologi för att bland annat kunna jämföra psykologikursernas ungefärliga innehåll för att se om du kan få dem till godo. På den här sidan finns kontaktuppgifter och kanske även annat du behöver veta, https://www.abo.fi/studera-hos-oss/antagning/sok-till-abo-akademi/antagningsgrunder-for-utbildningslinjen-for-psykologi/. Jag tvivlar starkt på att du skulle behöva gå om allt från början, och säkert finns det stora likheter mellan utbildningarnas innehåll i Norden, men detaljerna kan nog bara utbildningsansvariga på ÅA veta och besluta om (för det gäller ju säkert dessutom nästa års antagning).
Kram, Liselott