.....
19.12.2023
Så jag går I skolan och Det Finns en assitent som gör mig obekväm .min klassföreståndare har skickat åt assistenter och lärare art de ska int
kom så nära men assistenten kom ändå nära mig och jag vågar int säg nå åt han :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2023
Hej,
Jag tycker först och främst att det är bra att du lägger märke till och reagerar på att någonting inte känns bra. Eftersom alla människor har olika uppfattning om vad som är deras personliga zon och hur nära t.ex. andra människor får sitta eller stå så gör du helt rätt som reagerar på saken.
Du skriver att din klassföreståndare har skickat åt lärare och assistenter att de inte skall komma så nära, men att denna assistent ändå gör det. Det är inte alls säkert att personen själv är medveten om att han gör det eller att han skulle ha någon sorts baktanke med det - men det spelar heller ingen roll vad hans avsikt är. Det som spelar roll är att han kommer för nära för att det skall kännas bekvämt för dig. Skulle det vara möjligt att du tog upp saken med din klassföreståndare så att hen skulle påminna personalen om saken? Jag förstår att det kan kännas obekvämt att ta upp saken med läraren, speciellt om du redan har gjort det men min gissning är att du knappast är den enda som tycker att det är obehagligt att han kommer för nära, så du har rätt att säga till.
Kom ihåg att du har rätt att få känna dig trygg i skolan och det är absolut inte meningen att en assistent skall få dig att känna dig obekväm.
Kram,
Tessi