Betyg
21.12.2013
Hej!
Om man ska söka in till en frisör utbildning, ska man då ha ett visst vitsord i några skilda ämnen, eller är det medeltalets som räknas? Och vad är i sådana fall "kravet" på medeltalet/vitsorden? :)
Behöver man ta studenten för att kunna söka till frisör utbildning? :) Undrande

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2013
Hej, här kommer ett svar som vi fått tidigare av studiehandledarna:
Frisör kan man bli t.ex. på Yrkesakademin i Österbotten Läs mer: http://www.yrkesakademin.fi/swe/Utbildning_for_unga/Utbildningar/Social-,_halso-_och_idrottsomradet/Frisor.112.html
Om du går in på den här länken får du också kontaktuppgifter till den som vet mera om poänggränser för antagning och andra detaljer. Det här är en grundutbildning som du kan söka till direkt efter nian.
Jag hade kontakt till frisörlinjen på YA tidigare när det var en som undrade över medeltal och liknande, detta fick jag fram då:
Det finns inget exakt medeltal som kan garantera att man kommer in. Det är så beroende av hurudana betyg de som söker just det året har. Om allas medeltal är högt så höjs ju ribban men om de som söker har lite lägre medeltal så kan man komma in även med lite lägre medeltal.
Dessutom kan det vissa år vara många som kommer in men som sen tackar nej till sin studieplats och då går den ju vidare till nästa, det kan också inverka på vilket medeltal som råkar gälla just för det året.
Om någon tex satt Frisör på första plats och sen gymnasiet på andra för att ha lite tid på sig att fundera, kanske kommer in på frisör men ändå väljer att gå till gymnasiet.
Sen är det ju också inträdesprov som spelar en viss roll. De säger att betyget har 2/3 och inträdesprovet 1/3 av hur det går.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna