Drömmer
25.09.2014
Hejsan! Jag är en tjej på 17 år. Jag har alltid velat bli skådespelare.Har inte spelat så mycket tidigare men skulle jätte gärna börja, och testa och se om det är det jag vill göra i mitt liv. Nu behöver jag lite hjälp och undrar om ni vet någon i Österbotten som har teater för ungdomar eller behöver folk till någon film? skulle bli jätte glad för svar :) Tack! Tjejen som drömmer om att bli skådespelare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.09.2014
Hej Tjejen som drömmer om att bli skådespelare!
Vilken fantastisk framtidsdröm (hälsar dottern till en skådespelare)! Och det är inte alls omöjligt att verkligen få utbilda sig till sitt drömyrke och ha en karriär inom det. Kanske speciellt inte längre idag, när det finns så väldigt många kanaler tack vare internet. Via nätet kan man inte bara få fram information om olika möjligheter, utbildningar och chanser som gömmer sig både i närheten och långt borta utan även skapa kontaktnät och synas, tex via YouTube-klipp på produktioner eller scener man varit med i. Okej, å andra sidan har ju alla andra som drömmer om att bli skådespelare samma möjligheter, så konkurrensen blir inte mindre för det. Men skam den som ger sig. Och vill du bli skådespelare så behöver du ju ändå den här samma mycket viktiga egenskapen: att våga! Våga ta kontakt, våga prata med och inför folk, våga stå på dig och tro på dig själv. Så försök att använda den drivkraften nu till att förverkliga din dröm med. Och minns att det är själva resan som räknas, inte målet. Njuter du av att stå på scen och spela teater, så är det framförallt njutningen du ska koncentrera dig på för att bli lycklig, inte på hur framgångsrik du kan bli.
I Österbotten finns det ändå en hel del möjligheter att spela teater, så försök att pröva på dem alla om du har möjlighet. Börja åtminstone med att gå med i en amatörteaterrevy. Nu vet jag inte vilka ungdomsföreningar som sätter upp revyer eller andra teaterföreställningar (runtikring där du bor nu) just i år. Men det kanske du kan se via deras Facebook-sidor och webbsidor eller så frågar du på SÖU (www.sou.fi). Googlar du, så ser du var det funnits revyer tidigare om åren. Ring fast ordförande för de olika ungdomsföreningarna och kolla om de sätter upp någon produktion och om de behöver folk. De kanske ordnar sommarteater istället, så håll ögonen på det också.
Kolla också lokala arbis/vuxeninstitut/medborgarinstitut om de har dramakurser eller liknande som du ännu kan hoppa på. På exempelvis Wasa Teaters webbsidor och i regionala tidningar gör de ofta reklam ifall de behöver statister eller skådespelare till något - i tidningarna kan även andra, som tex filmproduktionsbolag efterlysa statister eller meddela om auditions.
Vill du, så finns det även möjligheter till utbildning inom drama. På högskolenivå i Österbotten finns utbildning inom drama vid Novia och så har jag för mig att någon av folkhögskolorna här i Österbotten har någon linje som innehåller drama, men det kanske är osäkert från år till år om de tar in nya studerande osv, så gå på deras respektive webbsidor och ta kontakt med skolorna om du verkligen är intresserad. Att söka in till teaterhögskolan, alltså Teak i Helsingfors (http://www.teak.fi/swe/) är inte heller otänkbart - jag har flera gymnasiekompisar som gått den vägen och som idag är kända namn inom finlandssvensk teaterkultur.
OBS! Du breddar nog dina möjligheter att få jobb som skådis avsevärt om du också kan finska, så försök att satsa på den. Och på musik och sång om du kan - ju fler egenskaper du har desto lättare att få jobb sedan en vacker dag.
Bered dig på en kämpig väg, men vet också att det garanterat är värt det om du lyckas!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott