Flyglinjen?
04.01.2014
Hej! Funderar på att välja flyglinjen vid Kronoby gynmasium, vad krävs för det? läste nånstans att man måste ha god kondition, varför det? Tacksam för svar! Flygintresserad

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.01.2014
Hej!
Jag hittade inte så mycket berättat om just den linjen, men här var lite http://www.kronoby.fi/gymnasiet/pilot.shtml
Och i den här broschyren berättar ett par elever om hur det är att studera där.
Men det bästa sättet att ta reda på något är alltid att gå direkt till källan, så vårt förslag är att du talar med koordinatorn för linjen, Kaj Timgren vid Kronoby gymnasium. Mejla honom på kaj.timgren[at]kronoby.fi och be honom berätta. Då får du den mest korrekta infon om hur det kommer att funka nästa läsår och vad de kräver av de sökande, istället för att vi gräver fram eventuellt gammal information. Och så har du bättre möjligthet att ställa följdfrågor direkt.
Hursomhelst så brukar god kondition nog vara en förutsättning när det gäller den här typen av utbildningar, eftersom det faktiskt krävs lite styrka och uthållighet att flyga ett plan. Kanske inga G-krafter som i ett stridsplan, men ändå lite seghet och att vara i fysiskt skick för det - du behöver knappast vara elitidrottare eller liknande. Och konditionen hinner man ju nog förbättra varteftersom om man vill.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott