Gymnasiet
25.02.2024
Kan jag skicka önskemål här på decibel och ni skicka vidare till (gymnasiet jag vill till som jag kommer skriva i hemliga rutan)? För jag har ansökt till (hemlig ruta) och jag har två personer jag inte riktigt skulle vilja hamna i samma klass som, som också ska dit anledningar i hemliga rutan också Jo
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.02.2024
Hej,
Tack för din fråga. Jag kan bra förstå dina tankar och känslor kring att börja gymnasiet, du är långt ifrån ensam med det. Det är helt naturligt att man funderar på vem man hamnar i samma klass med på en ny skola och det kan väcka många olika känslor i en.
I gymnasiet har man friheten att välja vilka ämnen man vill läsa mera av. Alla läser de obligatoriska studieavsnitten i respektive ämnen, men sedan efter det får man välja vilka ämnen man vill läsa mera av. Det här betyder att man inte har alla lektioner med sin klass så som man har på högstadiet utan man har olika scheman på basen av sina val av ämnen. Så även om man skulle hamna på samma klass med vissa personer, har man inte alla lektioner med sina klasskamrater. Det måhända att man har vissa lektioner tillsammans även om man inte går på samma klass, ifall man väljer att läsa samma ämnen. Årskurserna kan också blandas så att man sitter på lektion med personer från också andra årskurser än sin egen. Klassen är alltså inte lika betydelsefull i gymnasiet som den är i högstadiet. Man har kanske en träff i veckan med klassen där man bland annat kan få information av sin grupphandledare (den lärare på gymnasiet som fungerar som kontaktperson för just er klass i alla olika ärenden). Klasserna på gymnasiet finns mera till för praktiska skäl, för att kunna gruppera studeranden då det behövs. Det handlar alltså inte om att man enbart har att göra med sin egen klass i gymnasiet.
Flera gymnasier delar in klasserna i alfabetisk ordning på basen av efternamn. Nu vet jag inte hur de gör i den skola som du sökt till, men det går givetvis alltid att fråga dem hur de brukar göra. Jag rekommenderar att du tar kontakt till den skola som du sökt till sedan då beslutet från den gemensamma ansökan kommer. I nuläget kan man inte veta vilka skolor alla andra har sökt till eller vilken skola de sist och slutligen kommer in i och väljer att inleda sina studier vid. Därför råder jag dig att vänta tills besluten från ansökningen kommer före du kontaktar skolan.
Att börja på gymnasiet är en ny start för alla och jag vågar påstå att alla nya studerande är nervösa inför skolstarten, vissa mera och andra mindre. I gymnasiet har man mera friheter samt möjligheter att välja själv, vilket innebär att man inte behöver spendera alla dagar med samma gäng människor, utan att det ständigt byter vem man har sina lektioner med.
Allting kommer att ordna sig, även om det inte känns så just nu <3
Kram, Lila