har panik!!
24.12.2013
Hej, ja nu är det ju snart nytt år och en ny termin ja går på nian och haar så stor ångest och panik över att vi snart ska välja vart vi skall fortsätta efter nian. Så nu har ja lite frågor som ja skulle vilja ha svar på gällande det här med gymnasier,för jag har tänkt mig gymnasie men nu har ja lite funderingar och problem som har stött upp.
1. Jag har funderat på Vörå idrottsgymnasie på fridrotts linjen och att ja skulle springa där men kan man söka dit och komma in dit även om man har astma ?
2. Mamma tycker inte om idén att ja skulle flytta till vörå för det är ju ändå en ganska lång bit här ifrån, hon tycker att ja skall gå i gymnasie här i trakten eller åtminståne här i närheten så ja skall bo här hemma. Hur skall ja få henne att ändra sig för ja vill ju åka till idrottsgymnasie.
3. Vad finns det som liknar idrottsgymnasie här i närheten som ni skulle kunna föreslå för ja vill träna och idrotta på skoltid. Men jag vill ändå ta studenten.
4. Måste man vara med i någon förening för att kunna söka till gymnasiet ja menar att om ja vill springa, måste ja då vara med i någon förening här i komunen där jag bor före eller hur är det ?
Är tacksam för svar har sååå PANIK vart ja skall söka :/

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.12.2013
Hej, nu har alla våra studiehandledare ledigt och jullov, men jag ska försöka svara på dina frågor.
Jag har för mig att det kan vara ganska svårt att komma in till Vörå idrottsgymnasium, man ska nog nästan vara med i någon förening redan. De har ju internat där, men klart jag kan förstå din mamma att hon inte så gärna vill släppa iväg dig så långt ;)
Jag ska kolla upp lite med en kompis som just blivit student från Vörå idrottsgymnasium, hon vet ju en hel del.
För att nu ta dina frågor i rätt ordning:
1. Jag tror inte att det är något hinder om man har astma. Det beror ju också på i vilken grad man har, hur mycket medicin man måste ta osv, men det borde nog gå bra.
2. Din mamma vill ju såklart ditt allra allra bästa, hon älskar dig över allt i världen och vill att du ska ha det bra och vara lycklig. Men det känns säkert jobbigt för henne att skicka iväg dig ända till Vörå, du kan ju inte pendla utan blir tvungen att bo där in i veckorna. Men om ni tar ett ordentligt snack, om du riktigt förklarar att du verkligen vill söka till Vörå, då tror jag nog att hon förstår och släpper iväg dig.
3. Ett annat alternativ är ju Vasa Gymnasium. De har ju indrottsprofilering. Där kan man få idrotta på skoltid.Men du kan nog knappast pendla dit heller, och de har inget internat så då ska du bo i en egen lägenhet i Vasa. Vad nu din mamma sen tycker om det...
4. Jag antar att du menar om du måste vara med i någon typ friidrottsförening där du bor nu för att komma in till Vörå. Jag tror att det underlättar, du får nog några extra poäng eller liknande för det.
Jag sätter in här under om jag får reda på något mera, så gå in och kolla igen efter nån dag. Men annars kan säkert studiehandledaren i din skola hjälpa dig också.
Lycka till i ditt val sen, kom ihåg att det är jätte många som sen byter då de märker att de valt fel eller skulle trivas bättre någon annanstans, var inte för hård mot dig själv. Man måste få ändra sig sen ifall det känns på det sättet :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Nu fick jag lite mera info från en tjej som gått i Vörå idrottsgymnasium :)
Där finns många som har astma, det är inget hinder. Dom tar in elever på basen av ett inträdesprov där det ingår bla allmänna konditionstester, samt att man deltar i en träning med skolans elever inom den gren man själv utövar. Om man har meriter från tex fotboll eller distriktslag räknas det också med. Sen beror det ju bara på hur många som sökt och hur duktiga de andra är. Enligt henne så har Vörå klart bästa kombinationen mellan träningar och skolans kurser. Men som sagt var Vasa gymnasium kan vara ett annat alternativ.
Lycka till med valet!
/Sanna