hej
04.07.2014
Hej! Ska till NY på en modell tävling om ca 2 veckor. Har redan fått modell erbjudan från paris, new york och japan. Alla de 3 + 100 andra agenter ska till new york och hitta nya modeller. Det innebär att jag och alla andra kan få arbeten därifrån och speciellt då man har redan fårr erbjudande från förr. Om en agent skulle vara intressera av en så kmr de 100% att "intervjua" en. Så om de frågar av mig att vem är din idol som modell vad ska jag säga då? Tänkte att jag skulle säga tyra banks fö alla känner henne och suvi koponen som är från finland. Men jac skulle också behöva säga en jätte jätte jätte känd från utlandet (hälst usa) som har långt ljust hår. Så om de frågar att vrf just henne. Så kan ja säga för vi båda har ljust och långt hår, gröna ögon, båda är långa osv... Har ni några exempel på vem det kan vara? hej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.07.2014
Hej!
Råkade se när din fråga kom in och fick genast en idé, så jag ska snabbt skriva in den här och skriva mera senare:
Vad tror du om Heidi Klum? Hon är ju världskänd modell, men som numera jobbat många år som domare i Project Runway. Hon vet ju en himla massa om kläder och mode - och en av modellernas främsta uppgifter brukar ju vara att föra fram kläder så bra som möjligt. Lite intelligens, kunskap och genuint intresse för det egna området kanske smäller högt som motivering till varför du beundrar henne?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Nu har jag surfat runt en stund på nätet med sökord som tex "famous model" och "blond photo model" och liknande. Men det är så svårt att hitta någon åt dig, för det är så svårt att säga vad du skulle anse värt att beundra. För det kanske ändå är det viktigare om någon intervjuar dig. Inte att beundra någon som ser ut som dig, utan någon som är annorlunga på ett sätt som just du gillar, som gjort något du beundrar, som det tagits en bild på som du tycker är fantastisk... eller tänk om det istället är en fotograf du borde ange som din idol, eftersom det är fotografens förtjänst ifall en person blir vackrare eller mindre vacker. Om du sett på tex American top Model med Tyra, så syns det ofta jättetydligt att de där tjejerna kan verka alldagligt normala eller till och med se lite konstiga ut när de är "sig själva", men så får fotografen knäppt ett foto på dem där de ser helt gudomligt vackra ut. De kanske har de "rätta" kindbenen eller ögonformen, men det är fotografen (och sminköserna) som tar fram dem.
Så tyvärr vågar jag inte föreslå fler modeller, utan tycker nog du ska surfa runt själv. Använd bildgoogle, så ser du bara dem och inte en massa text, eller så läser du om själva modellerna, tex hur de upptäcktes eller varifrån de kommer (tex hemförhållanden, fattigdom/rikedom osv...) Överlag kan det ju vara ett stort plus att veta så mycket som möjligt om den värld du troligen kommer att ge dig in i nu. Lite som att kunna alla accordens namn när man tar gitarrlektioner ;)
Och ett megajättesuperduperstort grattis till framgången så här långt! Jisses vad vi är stolta över du lilla österbottniska tjej :D Kunde man kanske få ett signerat foto sedan när du blir världskändis ;D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott