Hjälp
25.02.2024
I skolan på lektionerna brukar jag ha problem med att koncentrera mig för att antingen är det nå störande/repeterande ljud eller rörelse och jag VILL ignorera det men det går inte Mysterie person
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
27.02.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att du har utmaningar med koncentrationen, det känns säkert tungt. Det är jättebra att du vågar berätta hur saken ligger till och att du aktivt försöker ignorera det som stör dig på lektionerna. Ibland räcker ändå inte de egna krafterna till för att förändra på något och då behöver man hitta modet att fråga efter hjälp. Du ska inte behöva hantera det här ensam.
Jag hoppas att du kunde tala om det här med din klassföreståndare, speciallärare, skolcoach eller någon annan i skolpersonalen som du känner dig trygg och bekväm med. Det vore bra att diskutera igenom saken tillsammans och försöka hitta lösningar som kunde hjälpa dig att koncentrera dig under lektionstid. Kanske du kunde få ha öronproppar eller hörlurar på dig under det individuella arbetet på lektionerna? Skulle det finnas en möjlighet för dig att få jobba i en mindre grupp? Genom att diskutera igenom det du känner under lektionerna med någon i skolpersonalen kan ni tillsammans komma fram till vad som kunde fungera för just dig i din situation. Det är nödvändigtvis inte så att ni genast hittar ett sätt som fungerar för dig, men det handlar om att prova sig fram. Försök att ha tålamod och ge inte upp direkt om den första lösningen ni provar på inte visar effekt direkt. Det kan ta en stund att hitta en fungerande lösning, men det viktigaste är att du skulle våga tala om det här med en vuxen för att få hjälp och stöd med det här.
Jag hoppas att du hittar modet att tala om detta med en vuxen i din skola. Du ska inte behöva bära på det här ensam och det ska inte behöva kännas så här på lektionerna i skolan. Kom ihåg att det här betyder inte att det är något fel på dig, vi alla lär oss på olika sätt och behöver olika saker för att kunna koncentrera oss. Det som fungerar väl för en annan behöver inte alls fungera för just dig. Vi är alla individer med unika egenskaper och behov, det är så som det ska vara <3
Kram, Lila