IDOL
06.11.2013
Hejsan. För det första så vet jag inte om den här frågan passar i den här kategorin eller inte. Okej men nu till det jag funderar över.
På senaste tiden så har flera kompisar nån vuxen och min äldre bror sagt att jag borde till idol (i sverige)nästa år osv. Men grejen är att jag har ganska dåligt självförtroende så jag vet inte om jag vågar. Det skulle ju vara hur roligt som helst och sången har alltid varit med mig i vått och torrt. Men nu så vet jag inte vad jag ska göra. Jag vet det är många månader kvar men jag tänker ändå på det jätte mycket. Vad ska jag göra? Gå med eller inte? jag vet inte om jag vågar! blyg

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
13.11.2013
Hej blyg!
Jamen jisses, klaaaart att du ska våga! Nu ska vi försöka peppa dig med alla fördelar och fakta vi bara kan, för naturligtvis ska du fara!
För det första så är det en upplevelse! Det är något du kommer att minnas oavsett hur det går. Försök kanske mer att se det som att fara på en konsert eller festival eller kurs eller språkresa eller något. Du far dit med en massa andra människor med samma intresse och delar den där upplevelsen av att stå i kön, sitta och jamma och prata med andra sångare/musiker, känna pirret, göra din grej och sedan bära med dig insikten resten av livet om att du var en av de som vågade! Den kommer att göra dig rik, plus på livserfarenhetskontot! OCH bara det att du sökte kommer att ge en självförtroende-boost som inte går att köpas för pengar!
Det är inte så hemskt som de kan få det att se ut i TV. Du är ju inte usel på att sjunga som de där exemplen på riktigt fåniga/falska/orginella/totalfloppande sökande de visar i TV. Det är ju tusen och åter tusen som söker, du kommer inte att vara en av de där de visar i de superkorta avsnitten som anmärkningsvärt dålig. Troligen visar de inget alls om du inte går vidare - inte ens i Stockholm under kvalveckan visar de alla. Så tänk inte på vad andra tycker om dig när du står där framför juryn - du har inget att skämmas för. Du kan helt enkelt inte göra bort dig så mycket att det skulle bevaras för eftervärden. Så sjung för din egen skull! Sjung för att du njuter av det, för att du tycker om det, för att det är en del av dig. Minns dessutom att Anders, Alexander och Laila för det allra mesta är mysiga, genomgoa och snälla. De härjar och kritiserar inte varendaste en som ställer sig framför dem utan 99% av sökandena är de artiga, uppmuntrande och uppmärksamma mot. De ger alla som tar sökandet på allvar en ärlig och seriös chans.
Beslut dig nu för att fara! Det kan nämligen påverka dig negativt och bli mycket jobbigare när du ännu inte valt, när du ännu väger för eller emot, när du ännu koncentrerar dig på skräckscenariorna. Men om du bestämmer dig att fara redan nu, så får du en annan och mer positiv inställning, vilket påverkar ditt självförtroende. Då kan du koncentrera dig på allvar på att öva, på vilken sång du ska välja, på hur kul det kommer att bli osv. Och skulle det nu vara så att du istället bestämmer dig för att inte fara, så slipper du ju nervositeten och ångesten redan idag. Bortblåst! Men kanske du ångrar dig sedan, det vet du inte nu. Som sagt: upplevelsen!
På samma sätt som att det är svårt att inte tänka på alla skräckscenarion om hur det kan skita sig, så är det svårt att inte drömma om att gå vidare, komma till final, kanske vinna. Men försök att ta själva sökningen som en grej i sig och koncentrera dig på den. Inte nu direkt som om det skulle vara stopp och slut efter det, men försök att inte låta drömmarna stiga dig till huvudet. Försök att leva i nuet, i sekunden, framförallt när du står inför juryn.
Vi håller tummar och tår sedan (och kommer att heja på dig oavsett!)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena