Jobb eller studier?
03.04.2024
Hej! Jag har sån beslutsångest för vad jag ska göra om jag ska studera eller jobba.
Jag tänkte söka till en skola i nyland så det är lite långt dit. Ena dagen tänker jag att jag far o andra så tvekar jag vad jag ska göra. Samtidigt som jag funderar på att jobba. Vad ska jag göra?? Fundersam
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
09.04.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Det du beskriver här är något som många kan relatera till, du är alltså långt ifrån ensam med det här. Det är sällan lätt att göra sådana beslut som påverkar ens liv på många olika områden och då är det helt naturligt att man tvekar och försöker fundera på saken från alla olika synvinklar.
Det är i regel skrämmande att för första gången flytta längre bort hemifrån, speciellt om man inte känner någon som bor på den ort man tänkt flytta till. De allra flesta som tagit beslutet att flytta har trots allt beskrivit det som det bästa valet de gjort i sitt liv. De har fått nya erfarenheter, vänner för livet och stortrivts på den orten de flyttat till. Vissa har även valt att stanna efter att de blivit utexaminerade. Förstås finns det också dem som inte haft lika bra erfarenheter av flytten, men sällan beskriver dessa personer heller att de ångrar det val de tagit. De har ändå kunnat se det som en erfarenhet som har lärt dem massor nytt om sig själv och att de nu vet i alla fall med säkerhet att det här var inte något för dem trots allt, att det här inte motsvarade det som de tänkt från första början. Hemorten kommer alltid att finnas kvar, även om du skulle flytta till Nyland, och det går bra att flytta tillbaka ifall du märker att du vantrivs på den nya orten.
Det sagt, ska du givetvis göra det val som känns rätt för dig just nu. Om det känns bättre att låta tanken gro lite längre och jobba en stund, så går det lika bra att göra det. Du har gott om tid och behöver inte känna att du har bråttom någonstans. Du förlorar ändå ingenting om du söker in till den här skolan. Du behöver inte ta emot din plats, även om du skulle komma in på den linjen du önskar. Det går alltid att tacka nej även om du skulle ha fått en plats på skolan i Nyland.
Jag vill påminna dig om att det inte är så att allt det du har runt omkring dig på din hemort slutar existera om du flyttar längre bort. Den skyddsnät du har just nu kommer att finnas där oavsett vilket val du gör. Det är alltså inte så att du går miste om allting ifall du väljer att våga prova dig fram och flytta. Dina riktiga vänner kommer att finnas där oavsett var du bor och det finns massor av olika sätt att uppehålla kontakten även om man inte skulle kunna ses lika ofta som tidigare.
Vi här på Decibel, eller någon annan för den delen, kan inte berätta åt dig vad du borde göra. Det är enbart du själv som kan ta det här beslutet. Man gör massor av olika val under sin livstid, vissa ångrar man och andra inte, men det går tyvärr inte att veta på förhand hur det kommer att bli. Jag hoppas att du inte väljer bort en möjlighet enbart för att det känns skrämmande och nervöst, låt inte dessa känslor göra valet för dig. Om den här skolan i Nyland är något som du verkligen vill, är det säkert värt att du vågar hoppa in i det okända. Och skulle det sedan visa sig att du inte trivs där eller att skolan inte motsvarade dina förväntningar kan du alltid flytta tillbaka till din hemort med en erfarenhet rikare. Det finns sällan något som heter rätt eller fel val, utan snarare bara olika val. Ingen av oss kan se in i framtiden, du måste bara överväga vad som känns mest rätt för dig just nu.
Våga lita på dig själv – det här fixar du <3
Kram, Lila