Jurist?
28.12.2013
Hej!
Jag undrar vad en jurist gör och vad juridik egentligen är? Var ska man studera om man vill bli det och behöver man gå i gymnasie före den "riktiga utbildningen" ? Får man bra lön för det? Drömfångare
Jennifer Eloheimo
Juristen Jennifer svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2013
Hej, vi har satt vidare din fråga till en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kom svaret genast :)
Juridik består av kunskap om alla de lagar och författningar som samhället består av - kort sagt, man kan alla regler om vad man får gör och inte göra, och vad som är rätt och fel enligt lagarna.
En jurist kan dessa regler och kan på olika sätt berätta åt resten av invånarna i samhället vad som är rätt och fel. En jurist kan arbeta på många olika ställen, exempelvis som domare, åklagare eller försvarsadvokat i rättegångar, som lagskrivare i riksdagen, som advokat som sysslar med exempelvis arv eller skiljsmässor, eller som jurist på ett företag.
Juridikutbildning i sin helhet på svenska finns endast i Helsingfors, men man kan studera till den lägre nivån juris kandidat också i Vasa och i Helsingfors. Efter juris kandidat kan man då fortsätta tilll juris magister i Helsingfors eller på finskt håll i Åbo. För att komma in på juristutbildningen måste man komma igenom urvalsprovet (inträdesförhöret), som i allmänhet är rätt svårt. Det kan hjälpa att gå på prep-kurser före som hjälper en att läsa till inträdersförhöret.
Eftersom juridik är ett väldigt läskoncentrerat ämne, bör man avlägga studentexamen. Det är möjligt att söka också med endast yrkesskola som bakgrund, men det rekommenderas inte. Modersmål, finska, samhällskunskap och andra läsämnen i gymnasiet är bra att satsa på.
En jurist tjänar relativt bra, men det är lite beroende på var man arbetar efter att man blivit färdig. Inom den offentliga sektorn tjänar man i allmänhet sämre än inom den privata sektorn. Juristförbundets lönerekommendation för 2013 var 3950€ i månaden för en just utexaminerad jurist. Denna nivå betalas dock främst på de största advokatbyråerna i huvudstadsregionen. Juristernas genomsnittslön 2010 var 5760€. Här hittar man lite mera information (på finska) http://pykala.fi/muut-tiedotteet?download=595
Jennifer