Konstig mens
26.05.2024
Hej!
Jag äter mellanpillret Slinda sedan 6 månader tillbaka, både i preventionssyfte och för min extrema mensvärk. De har funkat helt okej - mensen minskade så pass att jag bara får lite bruna flytningar som mens och därmed knappt någon mensvärk heller. ”Mensen” har dock inte kommit under sockerpillrens utan mitt i kartorna, dock någolunda regelbundet och alltid typ mitt i kartorna. Det har inte stört mig destomer, då den ändå varit typ regelbunden.
Hade en sådan mens också i mitten av min nuvarande karta, som började och slutade helt normalt. Idag är jag på mitt första sockerpiller för kartan och igår fick jag mens igen!?! Har dock inga menssymptom som jag annars brukar ha, som spända och ömma bröst, dålig hy och mensvärk.
Spydde för en vecka sen två timmar efter att jag tagit den dagens piller, men tog ett nytt igen så fort jag kom hem (ca 4h senare dvs 6h senare än min ”vanliga” tid). I övrigt skulle jag säga att jag har tagit mina piller som jag brukar, så jag förstår nu inte vad detta beror på.
Vad kan min mystiska blödning bero på? Behöver jag fara till någon läkare? Inte kan jag väl vara gravid?
??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.05.2024
Hej,
Skönt att du har upplevt att du har fått hjälp av dina piller. Det är jättesvårt att veta varför din blödning denna cykel kom två gånger, men det är möjligt att det beror på att du tog ett extra piller under dagen då du hade spytt, eller att det helt enkelt håller på att skifta från att du tidigare har haft din blödning mitt under pågående cykel till att den börjar komma under pausen (vilket trots allt är vanligare.) Det kan också bero på att du annars har gjort någon förändring i någonting som är så liten så att du själv inte registrerar den men som ändå är märkbar för din hormonproduktion och din kropp.
Men oavsett vad som orsakade det så är det inte ett tecken på att någonting skulle vara fel eller att pillren inte skulle fungera. Oavsett om man använder piller eller inte så kan blödningarna plötsligt bjuda på överraskningar och de är ytterst få kvinnor som skulle ha sin mens enligt kalendern varje månad livet ut - kroppen fungerar helt enkelt inte så.
Jag tror inte att det skulle bero på graviditet. Det vanligaste är ju att man inte blöder alls då man är gravid, och om du har tagit dina piller regelbundet och enligt anvisningarna så finns det ingen anledning att tro att de inte skulle ha fungerat.
Det enda du egentligen kan göra är att fortsätta ta dina piller och följa med hur det fortsätter under de kommande månaderna. Ingen stress!
Kram,
Tessi