Läkarintyg för gymnastik
04.02.2015
Hej! Jag går mitt 4 år på gymnasiet och jag har varit sjuk nästan hela tiden det senaste halv året. Har bara hunnit blivit frisk så blir jag sjuk igen för jag anser att man är sjuk om man har förkylning och jag klarar inte av att gå på gympan då. Behöver man ha läkarintyg då för att inte behöva gå på gympan och få en kurs för det? nono

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.02.2015
Hej nono! Det där är nog en fråga du behöver diskutera med din jumppa-lärare. Trots över 20 år på HVC har jag nog aldrig hört om att en läkare skulle skriva ett intyg på att man är förkyld och inte kan delta i jumppan. Kan du kanske komma till en överrenskommelse med jumppaläraren att du går ut och går istället för att ex skida? För att man är förkyld behöver man ju inte delta i den tuffaste jumppan men inte heller vara helt utan att röra på sig...
Borde du kanske låta skolhälsovårdaren/sjukskötare på HVC kolla upp dej om du har varit mycket förkyld i vinter?
Sköt om dej!   Vänlig hälsning,       Annika     barnmorska - hälsovårdare