Läkarstudier
22.05.2018
Hej!
Som rubriken lyder så funderar jaag på läkarstudier, MEN, mina betyg räcker tyvärr inte till och jag har inte läst varken lång matte eller fysik. (Tog 3 kursr fysik sedan hoppade jag av den 4e eftersom man behövde saker man lärt sig i lång matte.) Hur i hela friden skall jag lyckas åstadkomma, och uppfylla min högsta dröm? Har verkligen en passion för att hjälpa människor.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.05.2018
Hej!
Precis som du skriver, så krävs det nog nästan lång matte och många fysikkurser för att både slippa in och klara av en läkarutbildning. Konkurrensen om utbildningsplatserna är mycket hård och det gör nog tyvärr att de med bra betyg i de ämnena har bättre chans. Det betyder dock inte att du är helt utan chans, men det krävs kanske betydligt mer jobb av dig nu för att hinna i kapp och klättra till samma chans-nivå. Så det här låter krasst, men kanske behöver du nu besluta om du verkligen vill bli just läkare.
Om du vill det, så har du ännu möjligheter att läsa ikapp. Kolla vilka möjligheter ditt gymnasium erbjuder, även som distanskurser, och överväg även möjligheten att läsa vissa kurser ännu ett år efter studentexamen (alltså ha ett "mellanår" efter 3:an och under det året höja vitsord och gå prep-kurser och läsa på inför inträdesprov till läkarlinjer). Det är fullt möjligt, folk har klarat det förr. Om du har tillräckligt med vilja och ambition för det här, så tyder det också på att du kommer att ha tillräckligt med vilja och ambition att genomföra läkarstudierna också. Det är ju en av de mest krävande utbildningarna, så den här drivkraften är nödvändig om du vill gå den här vägen.
Känns det ändå omöjligt eller som att du inte vill lägga all den tid och energi som behövs på det nu före, så finns det ändå massor och åter massor av olika yrken och jobb där du kan få utlopp för din stora passion att hjälpa människor. Det finns verkligen en stor variation på de yrkesgrupperna, så ett sätt är kanske att fundera igenom dels vilken typ av människor du helst skulle vilja jobba med i så fall och dels i vilken miljö. Vi tar sjukhusmiljön som exempel, när du nu funderade på läkare. Där finns ju alla nivåer på och variationer av närvårdare, sjukskötare, specialiserade sjukskötare, laboratiorieskötare, barnmorskor, ambulanspersonal, fysioterapeuter, socialarbetare, präster osv osv osv. De i sin tur kan jobba med människor från alla livsskeden, från vaggan till graven, men också med olika grupperingar som väntande mammor och cancerpatienter. Sedan finns det ju massor av andra miljöer där människor behöver hjälp, allt från inom biståndsarbete utomlands till ungdomsverkstäder, från personlig tränare till - ja, till Decibel! Vi hjälper människor varje dag! Vi kan till och med idirekt rädda liv!
Så om drömmen om just precis läkare ändå känns svåruppnåerlig, så finns det en hel värld av hjälpande yrken i hjälpande arbetsuppgifter. Mitt råd blir då att surfa runt exempelvis på olika utbildningslinjer - kolla speciellt deras alumni-berättelser om vad folk jobbar med sedan de blev utexaminerade - och ta olika yrkeslämplighetstest (googla ordet, så hittar du många bra sajter). Det finns garanterat en massa yrken du inte ens hört talas om än. Och minns att fastän det låter så slutgiltigt allt det här snacket om att man tidigt borde välja vilken yrkesväg man ska slå in på, så är inget någonsin för sent! Väldigt stor del av finländarna idag utbildar om sig under något skede i livet, byter yrke och karriärväg, fortbildar sig och gör flera olika saker under livets gång (medan allt färre gör precis samma sak hela livet).
Kram, Liselott