Mellanår med fokus på att lära sig finska
09.06.2018
Hej!
Har denna vår sökt in till Hanken i Vasa, men har lyckats ha otur i både studentexamen och inträdesprovet så är rätt osäker på att det blir några studier på Hanken för mig iår. Mellanår blir det troligtvis, även om jag mycket gärna velat påbörja studierna direkt. Nåväl, började se över mina alternativ, kunde eventuellt fortsätta jobba och tjäna lite pengar till studietiden. Men att fortsätta bo hemma och göra BARA det låter lite trist i mina öron. Om jag ändå tog ett mellanår så borde jag väl utmana mig själv lite och testa på något nytt? Farsan föreslog då att jag kunde ta chansen i akt och lära mig finska. Lysande förslag, enligt mig. Vill bli ekonom och jobba inom företagsvärlden, så uteblivande av tillräckliga kunskaper i finskan skulle nog ställa till det rejält för mig.
Så till saken; skulle gärna söka till någon finsk skola som förberedelse inför ekonomistudierna. Även skaffa finska kontakter. Det skulle vara max ett år. Skulle gärna flytta hemifrån, kunde tänka mig att bo på internat, med rumskompis, eller helt själv (så länge jag ändå omgavs mycket av det finska språket). MEN har ingen aning om vart jag ska söka! Vet inte riktigt hur jag ska göra för att hitta en bra skola att söka in till (där ansökningstiden inte gått ut).
Min finske kusin gick ett år i Jyväskyla på någon typ av förberedande studier i just ekonomi, så ska naturligtvis ta kontakt med henne för att ta reda på mera om den skolan. Men vad finns det för alternativa skolor? Hur hittar jag det?
Tips på andra sätt att lära sig? Något som man kan göra t.ex. samtidigt som man jobbar ett år? Vad isf? (Det viktigaste är således inte att söka in till en skola, utan att faktiskt lära sig språket.) Och det där med att se finska filmer, läsa böcker... orkar inte med det.
Slutligen en sista fråga; om man tvingas till mellanår pga att man inte får studieplats, har det någon inverkan på studiepoängen och chansen att slippa in när man söker andra ggn? Lisa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.06.2018
Hej Lisa!
Nu har jag skickat din fråga till uppsökarna Linda och Lina, hoppas de hinner svara riktigt snart.
Kram, Liselott
Hej! Uppsökarna meddelade att de har superbråttom för tillfället, så nu har jag skickat din fråga till en studiehandledare och så håller vi tummarna att hon inte tagit sommarlov ännu. Om så är fallet så slår vi våra kloka ihop här på Decibel, men vi väntar ännu lite för att kolla vad Pia kan komma med :)
Hälsar Liselott
Hej, nehe, Pia har också gått på semester. Så då tänkte jag att jag sku börja söka fram åt dig diverese alternativ. MEN, så kom jag på att hej, det finns ju faktiskt folk här i närheten som kan hjälpa dig med det direkt. Som alltså har det som arbetsuppgift. Se, visst kan jag ju leta fram en lång lista åt dig, men lättare vore det ju om jag/någon kan göra det tillsammans med dig, så att du genast kunde säga vad du tycker om olika alternativ. Dessutom kan ni samtidigt fundera på allt från jobb till flytt om det skulle behövas och har betydligt mer info om tex hur andra gjort, vad som lönar sig, FPA-stöd osv osv osv.
Det finns tre ställen som jag kan rekommendera, beskriver dem här (dock inte i viktighetsordning, men din kommun har avtal med dem alla tre, så du kan gå gratis till dem). Alla tre har till uppgift att liksom "fånga upp" sådana unga som kanske inte fått studieplats, inte vet vad de vill göra, söker jobb eller på annat vis behöver lite vägledning för att komma vidare i livet.
Navigatorn i Österbotten (Ohjaamo Pohjanmaa) borde fortfarande finnas i Vasa i ungdomsgården Kultsas andra våning på Rådhusgatan 30. "Via Navigatorn Österbotten får ungdomar under 30 år information, stöd och vägledning kring arbete, studier och andra frågor. Navigatorn finns i samma lokaler som ungdomarnas informations- och rådgivningstjänst Reimari och Origo -uppsökande ungdomsarbete. Du hittar alla Navigatorn-servicepunkter i Finland via den riksomfattande webbtjänsten ohjaamot.fi.
Tjänsten är avsedd för ungdomar under 30 år." https://www.vaasa.fi/sv/tjanster/navigatorn-osterbotten-0
Sedan har din kommun också egna uppsökanade ungdomsarbetare (uppsökare) som kan hjälpa med allt det här om du går till dem. De kan fundera på hela din livssituation och olika bitar av dem, tex om du har inkomster just nu så att du klarar dig. Du hittar kontaktuppgifterna till dem om du googlar din kommuns namn + uppsökande ungdomsarbete.
Och så finns Resurscentret Föregångarna i Vasa. "Föregångarna hjälper dig att komma vidare vad gäller arbete, studier och sociala sammanhang. Nyckelorden i verksamheten är IRHV som står för information, rådgivning, handledning och vägledning. Syftet med verksamheten är att stöda personer att hitta sysselsättning, studieplats eller andra lösningar som främjar individens välmående och utveckling. Detta sker genom individuell handledning som erbjuds av professionella handledare i en daglig verksamhet eller via konsultationer. Man kan ta del av Föregångarnas verksamhet under en kortare eller längre tid, beroende på vilka mål som satts upp." https://www.folkhalsan.fi/vuxna/vard-och-stod/resurscenter/
Till alla de här kan du komma tex genom att ringa dem först och boka en tid, men det ska nog gå att bara traska in till dem också. Uppsökarna kan vara ute på fältet, men det går bra att få tag på dem tex via WhatsApp eller Facebook Messenger också. Alla de här kan du alltså i lugn och ro gå igenom alla dina alternativ med och de vet precis vilka skolor man ännu kan söka till osv.
Lycka till med nästa steg i livet! Kram, Liselott