Orkar inte gå till skolan
08.04.2024
Hej!
Jag orkar verkligen inte gå till skolan. Jag känner mig ensam i skolan och har inte motivation . Jag drabbas av psykisk ohälsa vet inte hur sku jag förklara men vet inte vad ska jag göra nu, jag har nu mycket frånvaro i skolan men vet inte vem ska jag prata med men jag vågar inte heller dela. Jag känner mig ensam, stressad, ångest ja vet inte vad ska jag göra. Vill inte dela med föräldrar för vill ej att dom ska va orolig. Så jag pratar inte me nån om mig. Jag vet inte hur ska jag klara skolan, jag har så mycket påkommande tent och även jag pluggar inför provet men det lyckades inte vet inte vad e re fel med mig. Asså vet inte nu vad ska jag göra. Vill studera hemma jag tycker att det är bäst för mig just nu men vet inte om det är möjligt. Vetinte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2024
Hej,
Jättebra att du tog kontakt hit! Jag hör på basen av det du skriver att allting känns tungt och motigt just nu, att du känner dig ensam men att du inte heller vill berätta om din situation för dina föräldrar eftersom du inte vill oroa dem. Det låter som att du skulle behöva lite hjälp och stöd för att komma på fötter igen, och det är ingenting du behöver skämmas över för du är absolut inte ensam och det finns hjälp att få. Jag tror inte att det har varit lätt för dig den senaste tiden och det du går (och har gått igenom) kan få vem som helst att tappa krafterna.
Det jag föreslår att du gör just nu är att du talar med dina lärare och att ni tillsammans kollar upp om du skulle ha möjlighet att vända dig till Startverkstaden Seglet. Mer information om startverkstaden Seglet hittar du här. Där kan du få hjälp med just de saker du beskriver och tillsammans kan ni göra upp en individuell plan för dig. Om det känns jobbigt att gå via din lärare så kan du också kontakta Seglets handledare direkt.
Jag hoppas att du vänder dig dit för att få hjälp och stöd, för det skall inte behöva kännas som det gör just nu och du behöver inte vara ensam.
Många kramar,
Tessi