otroligt trött på läraren
22.11.2013
Hej, jag går första året på xxx (yrkesskola) och det känns nog som jag har gjort rätt val, tills vi fick vår lärare Som vi kommer ha nu resten av dehär 3 åren. [raderat för att garantera anonymitet] nåja, redan då vi börja skolan har vi hört rykten om läraren. redan efter andra dagen var hela klassen hellt nere och började prata om dom ska studera vidare på annat område osv. det är som att läraren kör över oss och inte bryr sig så mycket i vad vi har att säga, och han lär inte ut så vidare bra heller. t.ex. Praktikdag, Han förklarar en sak för oss och går sedan och fortsätter med sina sysslor på sitt kontor, och sedan kommer han och klagar på varför vi inte har börjat, vadå vi förstår ju inte enns vad vi ska göra? sedan kan han ganska ofta komma 20-30 min försent till lektionerna. Och som sagt vi är inte de första som klagar. jag tänker nog studera vidare här på samma område men jag förstår inte hur jag ska stå ut med honnom. Tillsist är det väll bara jag med halva klassen som står där. vad ska vi göra? finns det någonting vi kan göra för att få bort honom? känns lite grymt att säga men vi kommer inte på någon annan möjlighet. Antingen vi eller honnom känns det som. :/ Tack på förhand! Byggarebob

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.11.2013
Hej!
Som du såg har vi plockat bort lite i din fråga, sådana saker som skulle kunna göra att någon skulle kunna känna igen dig (eller läraren). Vi ska skicka din fråga till en rektor eller skoldirektör i en helt annan skola, så att vi får ett helt objektivt svar på hur man borde göra i sådana här situationer. Svar är alltså på kommande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Det jag kan rekommendera är att ni utser 2-3 representanter från klassen och ber att få tala med skolans rektor. Ni bör vara väl förberedda och sakligt framställa era klagomål och er oro. Känns det som om ni inte skulle "våga" tala med er rektor så kan ni vända er till er kurator eller skolhälsovårdare som kan hjälpa er att komma vidare. Jag anser att ni har rätt att föra fram er oro, ni har rätt till bra undervisning och att bli behandlade väl av er lärare. Lycka till.
Maj-len (Maj-len Swanljung är bildningsdirektör i Korsholms kommun)