Penkkis
12.01.2014
Hejsan! Jag går på tvåan i gymnasiet. På penkkis i vår skola hade de förra året en tunnel av pulpeter som hade blivit mörklagd. Det var det hemskaste då och jag skulle inte vilja göra det igen! Man blev ihoptejpade med någon annan och skulle krypa igenom tunneln då. Många av pulpeterna hade fotstöd på olika höjder så det blev jättesvårt att krypa över och under. Finns det något sätt så man kan slippa detta om det kommer igen? Jag fick nästan klaustrofobi... A

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej!
Vi förstår att du drar dig för det här med Penkkis i år. Men vad vi förstått, så finns det nog några regler som abina borde följa under Penkkis och en av dem borde vara att nu åtminstone inte skada någon eller ge någon trauma. Speciellt noga är det säkert nu när det är på tapeten i nordisk media om den där fina skolan Lundsberg i Sverige de hamnade att stänga på grund av tilltag i samma stil som Penkkis och som gick för långt.
Vårt förslag är att prata med någon av abina som du dels känner att du kan prata med och som dels verkar ha något att säga till om (styr och ställer lite, planerar osv). Säg ärligt att du tyckte det var otroligt obehagligt ifjol och fick klaustrofobi-känlsor av det. Att du på inget sätt försöker smita undan utan bara helst vill slippa just den grejen.
Förhoppningsvis är nog abin i fråga så pass mogen och förståndig att hon/han inser att de inte kan tvinga någon till något som ger smärre trauman. Och säger abin ifråga emot och kallar dig feg eller liknande, så säg att Decibel sa att de nog trodde att abina sku vara förståndiga nog att inse att de inte kan utsätta mullina för vad som helst ;). Dessutom vill ju inte någon få namn om sig att ha betett sig som en skitstövel/bitch under penkkis heller - speciellt i våra små kretsar stannar nog sådana rykten kvar länge.
Men försök åtminstone att inte oroa dig så mycket inför Penkkis. Ju mer man drar sig inför något, desto värre brukar det ju kännas - före alltså, för när det väl är över brukar det ju sällan vara så farligt som man hade trott. Vissa saker hör nu bara till också att genomleva och nästa år är det ju din tur att vara abi. Och inte så illa att då sedan minnas hur det kändes att vara mulli, så att man inte själv sedan blir bitchig när den dagen väl kommer.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna