Presentation
27.10.2013
Hej Decibel!
Jag har panik, denhär veckan ska vi ha presentation på engelska timmen.
Jag har typ en fobi eller nåt, jag börjar skakas och får tårar i ögonen och får ofta blackout när jag står på scen eller presenterar något för flera personer.. Jag vill bara försöka bli sjuk för att slippa göra det.
Vår lärare är jättesträng så det går inte att prata med henne för att hon skulle tvinga mig göra
det ändå.. Men kanske om mamma ringde och sa, jag vet inte.. Kan lätt börja gråta också om jag får mycke panik, är jättekänslig och gråter jättelätt.
hjälp

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.10.2013
Hej, åååååh vad jag lider med dig!!!! Jag vet exakt vad du menar. När jag var i din ålder var det min värsta mardöm att hålla presentation för klassen. MEN, här är det verkligen övning ger färdighet som gäller. Ju flera gånger du plågar dig genom en presentation desto lättare blir det, jag lovar <3
Men det finns faktiskt några som knep man kan ta till när man ska upp där framför klassen. Se till att du har förberett dig ordentligt, öva hemma framför mamma eller brorsan eller nån. Ha några små anteckningar med dig, inte allt du ska säga, bara några små ord, ELLER så gör du en Prezi demonstration!!!! Gå in HÄR och kolla hur man gör, välj gratis alternativet. Det finns jätte bra färdiga mallar att utgå ifrån, bara att klistra in det man vill ha sagt. OCH det bästa av allt, folk tittar på din Prezi och inte så mycket på dig. Det funkar på samma sätt om du har med dig nån sak som du kan skicka runt som har att göra med det du ska berätta om. Nu vet jag ju inte vad din presentation ska handla om men om det finns något du kan ha med som du kan skicka ut i klassen så kan det också lite hjälpa dig att inte vara så nervös.Överlag så försök att ta det lugnt, andas lungt och tvinga ner all nervositet, det går, tro mig, men man måste verkligen koncentrera sig. Försök att tala lungt och tydligt, sätt gärna in nån liten rolig grej, typ nån vits eller liknande som gör att folk skrattar lite, då brukar det släppa. Välj ut någon eller några som du tittar på, tex en i varje hörn av rummet, kanske en i mitten, strunta i alla andra. Välj sådana som ser snälla ut, kolla inte på klassens clown eller den stöddige killen långt bak!
Ha på såna kläder som du känner dig bekväm i. Använd lite mera smink än vanligt, typ underlagscreme, puder som känns lite som en skyddande mask. Koncentrera dig på andningen, räkna ner från hundra innan du börjar, stäng ner allt omkring innan du börjar.
Hoppas du fick lite tips opch råd där, kom ihåg att det är du som är experten på det som du ska prata om, de andra vet ingenting.
Lycka till och en skuff i rumpan att det kommer att gå jätte bra!
Ungdomsinformatören Sanna